-
Industri
Nye regler for vanvidskørsel gør det muligt for politiet at beslaglægge biler, der har en anden ejer – eksempelvis firmabiler. Og dem er der mange af blandt de konfiskerede, viser politiets foreløbige statistik.
Nye regler for vanvidskørsel gør det muligt for politiet at beslaglægge biler, der har en anden ejer – eksempelvis firmabiler. Og dem er der mange af blandt de konfiskerede, viser politiets foreløbige statistik. Hvis din svend kører beruset rundt i servicebilen eller trykker speederen ualmindeligt hårdt i bund, så kan politiet nu konfiskere køretøjet efter nye skærpelser i jagten på ’vanvidsbilister’.
Lovgivningen trådte i kraft den 31. marts, og Rigspolitiets statistik viser indtil videre, at mere end halvdelen af de biler, der er blevet beslaglagt indtil videre, har en ’anden ejer’. Det omfatter blandt andet firmabiler, leasede eller lånte biler. Frem til den 21. april beslaglagde politiet i alt 41 biler på landets veje. Ud af dem var 24 ejet af en anden end selve føreren, viser Rigspolitiets statistik.
Af samme grund handler det om at være på forkant med situationen, hvis uheldet skulle være ude, lyder rådet fra TEKNIQ Arbejdsgiverne.
– Vi anbefaler, at virksomhederne bruger vores opdaterede blanketter, hvor medarbejderne kvitterer for, at de er gjort opmærksom på nye regler, siger Mikael Bønlykke, advokatfuldmægtig i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Rammer virksomheden
Den nye tilføjelse i færdselsloven betyder, at firmabilen kan beslaglægges, hvis føreren blæser alkometret op over to promille eller kører mere end dobbelt så stærkt i forhold til det tilladte. Herefter skal en dommer tage stilling til sagen, men udgangspunktet er, at det er medarbejderen, som kører bilen, der skal dække det tab, virksomheden har ved at få konfiskeret en af sine biler. Det ændrer bare ikke på, at det her-og-nu er arbejdsgiveren, der står med problemet.
– Når man har firmabiler kørende, betyder det altså noget, hvis man er en lille virksomhed og må undvære en varevogn i en længere periode, indtil sagen bliver endeligt afgjort, siger Mikael Bønlykke.
Netop konsekvensen for den enkelte virksomhed er beskrevet i lovændringen, hvor konfiskeringen ikke må være ’uforholdsmæssig indgribende’. Det kræver bare, at der er faldet domme i nogle af den slags sager, før det bliver nærmere defineret i praksis.
Læs om de nye regler og få adgang til TEKNIQ Arbejdsgivernes blanketter her. Et bredt flertal i Folketinget blev i december sidste år enig om at skærpe lovgivningen med væsentligt hårdere straffe i jagten på vanvidsbilister. Det omfatter også konfiskering, selvom føreren ikke ejer bilen.
Halvdelen af de beslaglagte biler med ’anden ejer’ skete ifølge statistikken i Nordsjællands- og Københavns politikredse.