-
El
Patrick Nielsen fokuserer benhårdt på at styrke sit online-brand via kundeanmeldelser. Det er "et helt vildt effektivt værktøj", lyder det fra den unge elinstallatør.
Når kunder i hovedstadsområdet ’shopper’ installatører på nettet, er Patrick Nielsens enmandsvirksomhed Elternativet en meget synlig vare i det digitale udstillingsvindue. Det skyldes ikke mindst en massiv satsning på kundeanmeldelser på sites som håndværker.dk, trustpilot og i mindre grad anmeld-haandvaerker.dk, hvor Elternativet scorer særdeles højt.
Læs også: Yngre kunder er mindre loyale
Patrick Nielsen bruger mange kræfter på at vedligeholde og udbygge sine anmeldelser – og det virker.
– Det er et helt vildt effektivt værktøj til at få kunder på. Udover min hjemmeside har jeg ikke andet. Jeg har ikke google adwords, jeg har ikke nogen annoncer i aviser, jeg har ikke anden markedsføring. Mine kunder er mine ambassadører. Og jeg mangler bestemt ikke arbejde, siger han.
Brandet er god service
– Dygtig og pålidelig. Elarbejdet udført til perfektion. – Patrick har udført et fremragende stykke arbejde, og har altid svaret hurtigt, været service mindet, og tingene er udført som aftalt. – Fra første færd en udsøgt og fin service med overholdelse af alle de aftaler, vi havde indgået på forhånd.Følgende skudsmål er hentet fra haandværker.dk, og de er typiske for de mange rosende anbefalinger, som potentielle kunder kan læse på Elternativets profil.
Netop det, at han leverer god service, er den vigtigste del af hans ’brand’, og det gode image i den forbindelse er da også noget, som Patrick Nielsen er parat til at investere både ekstra kræfter og ressourcer i. Han gør en dyd ud af at ringe med det samme, når kunderne henvender sig, han kommer altid til tiden, og han plejer relationer og husker for eksempel personlige detaljer om kunderne og spørger ind til børnenes første dag i børnehaven.
– Det er jo også det, folk kan læse i mine anmeldelser. Udover at folk skriver, at jeg er dygtig, så er det meget det der med, at jeg kommer til tiden, og at en aftale er en aftale. Service betyder bare sindssygt meget, siger han.
Selv hvis det på den korte bane koster på bundlinjen, tager han det med:
– Jeg havde på et tidspunkt lejet nogle gutter til at rillefræse i en lejlighed, og der var sket et eller andet med afdækningen, så kundens gulv blev ridset. Det var ikke en stor ridse, og mange installatører kunne sikkert være sluppet afsted med at sige, at det ikke var deres fejl. Kunden var sur, da han ringede, og så sagde jeg, at det var jeg ked af, og at det selvfølgelig ikke var i orden. ”Det skal jeg nok betale.” Så blev han helt vildt glad, og så har jeg i hvert fald fået to andre kunder, fordi jeg håndterede sagen på den måde. På den måde kan man vende noget negativt til noget positivt, siger Patrick Nielsen.
”Jeg starter i plus”
Der er også en anden og ikke ubetydelig fordel ved at kunderne på forhånd har læst og hørt en masse godt om en, før man dukker op:
- Fordelen ved det er, at jeg starter i plus, når jeg kommer ud til kunden. De er allerede positivt indstillet, og mange gange bliver jeg mødt med ”Nej, hvor er jeg glad for, at du kom,” fordi de tidligere er blevet brændt af, eller har hørt om andre håndværkere, som ikke kom til tiden, siger Patrick Nielsen.
På grund af alle de gode anmeldelser, som han vurderer, at ni ud af ti kunder læser, før de kontakter ham, skal han ikke overbevise kunden om, at han er god, dygtig og leverer god kundeservice. Han skal bare leve op til det – og det gør en væsentlig forskel.