-
El
-
VVS
Forkert indstillede eller defekte varmecentraler koster hvert år HOFORs fjernvarmekunder 30-40 millioner kroner i ekstrabetaling. Godt eksempel på hvorfor digitalisering af forbrugsmålerne er så nødvendig, mener TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Op mod en fjerdedel af de københavnske fjernvarmekunders varmecentraler fungerer så dårligt, at det hvert år koster omkring 30-40 millioner kroner ekstra på fjernvarmeregningen. Det vurderer Hovedstadsområdets Forsyningsselskab (HOFOR), der leverer fjernvarme til mere end 650.000 kunder i Storkøbenhavn.
Ifølge områdechef i HOFOR Gorm Elikofer skyldes det en blanding af, at varmecentralerne enten ikke er indstillet korrekt, ikke dimensioneret efter bygningens energibehov eller er defekte i en eller anden grad.
- Når kundernes varmecentraler ikke fungerer efter hensigten, så kan det nemlig presse fjernvarmesystemet, fordi fjernvarmeværkerne skal pumpe mere fjernvarmevand rundt til kunderne, og vi kan blive nødt til at starte ekstra energiproduktion for at give dem den ønskede varme. Det koster penge og energi, udtaler Gorm Elikofer.
Han opfordrer samtidig til at alliere sig med en vvs’er, der ved, hvordan anlægget kommer til at yde optimalt. Ifølge områdechefen er det op mod halvdelen af alle varmecentraler, der kan få gavn den slags eftersyn, som i sidste ende spare forbrugerne for penge.
Digital overvågning hjælper
Endelig viser erfaringerne fra HOFORs kunder, at digitaliseret overvågning med data og energirådgivning kan skære seks-syv procent af varmeforbruget, hvis varmecentralen er indstillet korrekt.
I TEKNIQ Arbejdsgiverne kunne chefkonsulent Maria Rizzo ikke være mere enig.
- Det her er klassisk eksempel på, hvordan den manglende digitalisering af forsyningssektoren spænder ben for udviklingen. Havde der været fri adgang til målerdata, så ville der også være langt bedre mulighed for at opsætte nogle overvågningssystemer til at opdage problemerne, siger Maria Rizzo.
TEKNIQ Arbejdsgiverne har længe talt for flere fjernaflæste målere, som blandt andre installatørerne kan få adgang til data fra. Det ville gøre det meget nemmere for branchen at yde den bedste service, da man på den måde kan målrette indsatsen der, hvor det giver bedst mening.
- Udviklingen er i gang – for eksempel med Bygningshubben, der giver adgang til data på varmeforbruget, men det er stadig ikke landsdækkende, og så er der brug for at gøre adgangen til data for rådgivere og installatører endnu lettere, hvis det skal kunne bruges i praksis, siger Maria Rizzo.
HOFOR vurderer, at det typisk koster kunderne mellem 500 og 2000 kroner årligt, når deres varmecentral ikke yder optimalt.