Spørgsmål:
Vi har otte ansatte, men vi har ingen APV at fremvise, hvis Arbejdstilsynet dukker op. Risikerer vi en bøde – og hvordan får vi hurtigt lavet en APV?
Svar
Alle virksomheder med ansatte skal gennemføre en arbejdspladsvurdering. Det vil sige, at så snart der er én ansat, skal I gennemføre en APV.
APV er et værktøj til at få overblik over, hvordan I løser jeres arbejdsmiljøproblemer. Den indeholder fire lovpligtige trin, men der er i øvrigt metodefrihed til, hvordan I skal gennemføre den. Arbejdstilsynet har et digitalt APV-værktøj, hvor I nemt og enkelt kan få hjælp til at vurdere jeres arbejdsmiljøproblemer - og finde løsninger.
Der er krav om at APV-handlingsplanen skal være skriftlig, og den skal være tilgængelig for de ansatte på virksomheden samt for Arbejdstilsynet. APV-handlingsplanen skal indeholde de arbejdsmiljøproblemer, som ikke kan løses umiddelbart.
Første gang I gennemfører en APV-proces, skal I huske at komme hele vejen rundt, så I får afdækket alle virksomhedens arbejdsmiljøforhold. Derefter skal der gennemføres en ny APV, når der sker noget nyt, som kan have betydning for arbejdsmiljøet, f.eks. nye maskiner, nye arbejdsmetoder, eller nye materialer. Men husk at komme hele vejen rundt mindst hvert tredje år.
Hvis I på jeres arbejdsplads udfører arbejde, som indebærer en risiko for at blive udsat for farlig kemi, fx rengøringsmidler eller byggestøv og svejserøg, skal I eksempelvis også gennemføre en såkaldt kemisk risikovurdering.
I kan under udarbejdelsen også anvende Arbejdstilsynets APV-tjeklister, som er opdelt efter forskellige faggrupper, f.eks. El-installatører, VVS-installatører, samt Metal og Maskiner.
Hvis virksomheden ikke har en APV, kan I få en bøde på 10.000 kr. fra Arbejdstilsynet, når de kommer på tilsyn.