-
El
-
VVS
CELF på Lolland-Falster går nye digitale veje for at undervise eleverne i fremtidens løsninger. Målet er at udbrede erfaringerne til andre erhvervsskoler og i sidste ende ruste eleverne til fremtidens behov.
Erhvervsskolen CELF på Lolland-Falster er ved at sammenfatte erfaringerne fra en ny digital undervisningsform, der skal gøre både el- og vvs-eleverne mere fortrolige med fremtidens løsninger.
- Vi har løbende fået mange henvendelser om det fra andre skoler, og om 14 dage regner vi med at være klar med en manual, som skolerne skal kunne tage udgangspunkt i, siger Claus Pedersen, uddannelseschef hos CELF.
Projektet går i al sin enkelthed ud på at kombinere det digitale med det praktiske. På skolen har det resulteret i en række installationer på hjul, som kan flyttes rundt efter behov. Det gælder for eksempel bade- og køkkeninstallationer. De fysiske undervisningsmoduler bliver så kombineret med et digitalt læringsmiljø, hvor den gammeldags teoribog er erstattet af en smartphone eller tablet. Eleverne kan herefter klikke sig ind på detaljerne i installationerne og få opgaver, de skal løse.
Fremtidens behov og fastholdelse
- Vi rammer simpelthen eleverne der, hvor de er. Mange er allerede interesserede i det digitale, og her kan de se, at der er en klar kobling til deres erhvervsuddannelse. De bliver derfor bedre rustet til at løse fremtidens opgaver, og samtidig er det en måde for os at fastholde deres interesse og mindske frafald på uddannelserne, siger Claus Pedersen.
Erhvervsskolen bruger også det digitale undervisningsmiljø til brobygning og messer for at vise de ældste folkeskoleelever, hvad uddannelserne består af.
- De ser fagene på en ny måde, hvor det ikke kun handler om at skrue på rør og trække kabler, siger Claus Pedersen.
Undervisningsprojektet har kørt de seneste to år, og erfaringerne skal altså nu gives videre til andre skoler, der kan blive inspireret af undervisningsmetoderne.
- Det er en oplagt metode til at klæde lærlingene på til at håndtere den teknologiske udvikling, der sker i brancherne i disse år. Vi oplever en stigende efterspørgsel på digitale kompetencer fra virksomhederne. Derfor er det glædeligt at de positive erfaringer får mulighed for at blive anvendt andre steder i landet, siger Jannik Blumensaadt, uddannelseskonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.