-
VVS
25 procent af Københavns cirka 1300 kontorejendommene kan spare tusindvis af kroner på fjernvarmeregningen, hvis de får indstillet varmecentralen korrekt og udnytter fjernvarmen effektivt, viser en opgørelse fra forsyningsselskabet HOFOR.
Forkert indstillede eller defekte varmecentraler koster hvert år københavnske kontorejendomme millioner af kroner, fordi varmen bliver udnyttet for dårligt. Det viser en opgørelse fra Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, HOFOR, der leverer fjernvarme til i alt 665.000 københavnere.
Konstitueret direktør for Energi i HOFOR Gorm Elikofer siger om konsekvenserne for kunderne:
– Det betyder, at de skal have tilført mere fjernvarmevand for at få tilstrækkelig energi til opvarmning af ejendommen. Og når gennemstrømningen af fjernvarmevandet i bygningen stiger, så stiger varmeforbruget ofte også. Det kan ses på varmeregningen, der kan være cirka fem procent højere end nødvendigt, siger direktøren.
Presser fjernvarmesystemet
De mange dårligt fungerende varmecentraler har også konsekvenser for fjernvarmesystemet i København.
Gorm Elikofer forklarer, at jo dårligere varmecentralerne fungerer, jo mere vand skal varmeværkerne pumpe rundt i fjernvarmesystemet i København. Det øger tabet af varme i fjernvarmenettet og koster ekstra strøm til at pumpe vandet rundt til kunderne. Og kraftvarmeværkerne mister effektivitet, så de skal bruge mere energi til at producere fjernvarme.
– Budskabet om at spare på energien ved at få indstillet varmecentralen korrekt er ekstra vigtigt i en tid, hvor den europæiske energikrise ikke er ovre. Dårligt justerede varmeanlæg vil altid lægge et større pres på fjernvarmesystemet, når det er koldt, og vi skal fordele varmen rundt til kunderne, siger Gorm Elikofer og tilføjer, at i yderste konsekvens kan det blive svært for HOFOR at levere varme til alle, hvis flere varmecentraler begynder at køre dårligt.
Digitalisering nødvendig
Hos TEKNIQ Arbejdsgiverne pointerer chefkonsulent Maria Rizzo på baggrund af tallene, at der er brug for at speede digitaliseringen af forsyningssektoren op.
– HOFORs opgørelse understreger, at der er brug for lettere adgang til forsyningsdata for bygningsejere og installatører. Havde der været fri adgang til målerdata, så ville der også være langt bedre mulighed for at opsætte nogle overvågningssystemer, der ville identificere problemerne med defekte eller forkert indstillede varmecentraler, siger Maria Rizzo og fortsætter:
– TEKNIQ Arbejdsgiverne har længe talt for lettere adgang til data fra fjernaflæste målere, som blandt andre bygningsejerne og installatørerne kan få adgang til data fra. Nogle fjernvarmeselskaber er allerede i gang med det arbejde – for eksempel Kredsløb i Aarhus, der i øjeblikket deltager i Energistyrelsens projekt om etableringen af en Bygningshub. Det ville gøre det meget nemmere for branchen at yde den bedste service, hvis alle data på den måde blev stillet til rådighed.
Merbetaling
Kontorejendomme, der udnytter fjernvarmen dårligt, kan udover den større varmeregning også risikere at få en ekstraudgift – en såkaldt merbetaling – på mange tusinde kroner årligt. Samlet betalte cirka 25 procent af cirka 1300 københavnske kontorejendomme sidste år omkring fem millioner kroner i merbetaling.
Formålet med merbetalingen er ifølge HOFOR-direktøren at give kunderne incitament til at få indstillet varmecentralen korrekt og dermed udnytte fjernvarmen bedre.
– Jo dårligere varmen udnyttes, jo større merbetaling får man som kunde. Det gælder både erhvervs- og privatkunder. Man kan modsat også få en bonus, hvis man har en velfungerende varmecentral og er god til at udnytte varmen, konstaterer Gorm Elikofer og tilføjer, at merbetalingen kommer oven i regningen for det ekstra varmeforbrug, som et dårligt justeret anlæg kan medføre.
Kontakt en vvs’er
Man kan se på sin varmeregning, om man får en merbetaling. Hvis man gør det, er det sandsynligvis fordi, man ikke udnytter varmen ret godt, og varmecentralen ikke er indstillet korrekt.
– Derfor anbefaler vi erhvervsejendomme, at de enten kontakter en vvs’er eller en energirådgiver i HOFOR med kompetencer til at justere store varmecentraler. Ofte finder de ret hurtigt frem til problemet og får det løst, så kunden kan spare energi og penge, siger Gorm Elikofer.