-
El
-
VVS
Servicevogne på papegøjeplader må ikke holde på P-pladser målrettet erhvervskørsel i Københavns Kommune. Urimelig forskelsbehandling, lyder det fra både installatør og TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Servicevogne på papegøjeplader må ikke holde på P-pladser målrettet erhvervskørsel i Københavns Kommune. Urimelig forskelsbehandling, lyder det fra både installatør og TEKNIQ Arbejdsgiverne.
”Et politisk flertal i København har besluttet, at det skal være lettere for erhvervslivet at finde en parkeringsplads i byen.”
Sådan lød udmeldingen på Københavns Kommunes hjemmeside, efter politikerne besluttede sig for at oprette op mod 500 nye parkeringspladser målrettet erhvervslivet i løbet af 2020. De ellers så positive udsigter er desværre afløst af skuffelser for installatør, der endte med en bøde, da han parkerede sin servicevogn på ”papegøjeplader” (gul/hvide nummerplader, red.)
- Da jeg klagede over bøden, fik jeg at vide, at man jo ikke kunne være sikker på, at jeg ikke bare havde været inde og købe julegaver, men når jeg kan dokumentere, at jeg har kørt erhvervskørsel på gule plader, så synes jeg, at det er helt tåbeligt, siger Bjarne Glentvor og henviser til Skats definition af et erhvervskøretøj.
[caption id="attachment_48060" align="alignright" width="495"] Bjarne Glentvors servicevogn lever op til alle definitionerne for et erhvervskøretøj men må alligevel ikke holde på erhvervsparkeringen i Københavns Kommune.[/caption]
Han driver B.G. El-Service med base nær Dianalund på Vestsjælland, men han har omkring en tredjedel af sine opgaver i København. For at få mere fleksibilitet til lovligt at kunne køre ud at handle om lørdagen, har han valgt at betale ekstra for at kunne bruge sin servicevogn til at køre både privat- og erhvervskørsel. Men den godtager Københavns Kommune ikke, da erhvervsparkeringen kun er for rene gulplade-biler. Den opdeling har TEKNIQ Arbejdsgiverne dog svært ved at finde logikken i.
- Man skal være opmærksom på, at man juridisk set også må foretage svinkeærinder i sin gulplade-bil og på den måde også kan bruge den til private anliggender. Derfor er det en urimelig forfordeling, siger advokat Preben Meinicke-Søes.
Konservative imod
- Jeg synes, at det var en dårlig beslutning. Vi i Konservative ville gerne have haft papegøjepladerne med, men det var der ikke flertal for, siger Jakob Næsager.
Ifølge ham er der alt for få parkeringspladser i København, særligt i den gamle middelalderby, hvor han oplever, at nogle håndværkere ender med at sige fra, fordi det er for besværligt at parkere.
- Jeg har mødt folk, der skulle have skiftet toilet, men hvor vvs’eren ender med at sige fra, hvis han ikke kan holde med bil og materialer tæt på, siger Jakob Næsager, der ved næste budgetforhandling vil tage parkeringsspørgsmålet op igen.
I FDM mener jurist Dennis Lange, at reglerne og skiltning er ret klare. Til gengæld er sagen udtryk for, at der er for få parkeringspladser i hovedstaden.
- Der kan være gode grunde til, at man favoriserer nogle grupper over nogle andre, men det ville være bedre, hvis der var parkeringspladser nok til alle, siger Dennis Lange.
Kommune frygter pladsproblemer
Installationsmedierne har forsøgt at få et interview med teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Ninna Hedeager Olsen (EL), som har det overordnede politiske ansvar, hvilket ikke har været muligt. Det samme gælder enhedschef Jesper Borch fra kommunens teknik- og miljøforvaltning, som dog i en skriftlig kommentar redegør for baggrunden. Han henviser blandt andet til lovgivningen om licenser og bekendtgørelse om parkering på offentlige veje, hvor det ifølge ham er afgørende, at køretøjet kun kan anvendes til erhvervsmæssig brug for at få en erhvervslicens.
"Endvidere er der et begrænset antal pladser, der er reserveret til erhvervsparkering. Såfremt det også var muligt at parkere et meget stort antal køretøjer på hvide- og papegøjeplader, så ville ordningen næppe bidrage til bedre forhold for erhvervslivet, da pladserne ville blive optaget af biler, der blev anvendt til privat brug," skriver Jesper Borch.
Elinstallatør Bjarne Glentvor ved endnu ikke, hvornår han får svar på den klage, han indgav til Københavns Kommune den 23. december.
De bebudede 500 erhvervsparkeringspladser i Københavns Kommune endte med cirka 400 pladser ved udgangen af 2020. Halvdelen blev skaffet ved at omdanne 1-times parkeringspladser.