-
El
-
VVS
Sikkerhedsniveauet halter på varebiler, hvor enkelte falder helt ud af skalaen, viser europæisk test. FDM opfordrer producenter og virksomheder til at tage sikkerheden seriøst.
Er du indblandet i et færdselsuheld i løbet af arbejdsdagen, så kan du håbe på, at du kører i en af de sikre servicevogne. Det er nemlig ikke en selvfølge, viser stor europæisk test.
Euro NCAP, der sikkerhedstester køretøjer, har set nærmere på en række af de mest populære biler på de europæiske veje, og resultatet er nedslående. Ud af de i alt 21 testede varebiler får kun tre af modellerne ”guld” i bedømmelsen. Fem af bilerne ryger helt ud af karakterskalaen og får den kedelige dom ”ikke anbefalet”. At sikkerhedsniveauet er så lavt skriger til himlen, mener bilisternes interesseorganisation FDM. Mens sikkerheden er steget markant de seneste 10-15 år på personbilerne, så er varebilerne blevet efterladt på perronen af både producenter og virksomheder.
- Problemet er, at det i virksomhederne ikke altid er de samme, der indkøber bilerne, som skal bruge dem i hverdagen. Bilerne bliver også købt i bundter, og derfor kommer det til at handle mere om økonomi og drift, hvilket er ærgerligt. Samtidig er producenterne tilsyneladende villige til at sænke barren for sikkerheden på varebilerne i forhold til personbilerne, siger Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør og FDMs repræsentant i Euro NCAP.
Lav en sikkerhedspolitik
Sikkerhedsskalaen går fra ”platin” til ”ikke anbefalet”. Ifølge Søren W. Rasmussen er placeringen i sølv-kategorien også ok, mens man begynder at hejse nervøsitetsflaget ved bronze-kategorien, og det giver naturligvis sig selv, at man direkte fraråder bilmodellerne i bunden af listen. De har scoret under 20 procent i undersøgelsen, mens guldvinderne til sammenligning har en sikkerhedsscore over 60 procent.
Statistik fra De Danske Bilimportører viser, at Ford Transit Custom var den mest solgte varebil sidste år til og med november. 3.760 nye dieseludgaver af den model rullede ud på de danske veje. I sikkerhedstesten er modellen takseret til sølv, mens tvillingebroderen, Ford Transit, får guld sammen med Mercedes-Benz Vito og VW Transporter. De tre modeller blev der indregistreret henholdsvis 1.069, 1.537 og 1.725 af. Omvendt viser statistikken også, at nogle af de ikke-anbefalede modeller solgte relativt godt sidste år. Det drejer sig om Renualt-modellerne Master og Trafic med henholdsvis 982 og 1.004 dieseludgaver.
- Som virksomhed er det en god idé at opdatere sine sikkerhedskriterier til, hvad bilerne skal leve op til, når man skal indkøbe nye biler. Selvfølgelig spiller økonomien en rolle, men man skal også tage stilling til og skrive ned, hvad bilerne skal leve op til i crashtests, eller at man skal vælge den størst mulige sikkerhedspakke for eksempel, siger Søren W. Rasmussen.
De testede biler er europæiske udgaver, og Søren W. Rasmussen forklarer, at nogle modeller i Danmark kan have mere sikkerhedsudstyr, men det ændrer ikke ved, at varevognene generelt har meget lavere sikkerhedsniveau i forhold til personbilerne.
Sidste år blev der frem til december indregistreret 27.453 nye varevogne i Danmark. 25.400 af dem kørte på diesel.