-
VVS
Mindre virksomheder har brug for simple løsninger for at komme i gang med energistyring. Så kan de bygge mere på senere, i stedet for at blive skræmt væk fra start, lyder det i både undersøgelse og fra installatør.
Hvad skal der til for at få små og mellemstore virksomheder til at investere i energistyring af deres forbrug? Hos installationsvirksomheden Holm Frederiksen A/S er det en velkendt udfordring til kundemøder. De fleste mindre virksomheder har nemlig ikke flere hundrede tusinder af kroner at kaste efter styring af deres el-, varme- og vandforbrug, men mindre kan også gøre det.
– Man skal lade være med at bilde kunden ind, at man kan løse alt ved at købe et dyrt CTS-anlæg. Hvis der ikke er styr på de mest basale ting, så kan man investere en million kroner i det, uden det fungerer, siger Carl Christian Holm Frederiksen, der er direktør i virksomheden, der ligger i Rask Mølle nær Vejle.
Firmaet er en del af Bedre Bad - Bedre Energi-kæden og er travlt beskæftiget med at rådgive kunderne om de bedste løsninger til at styre energien. Blandt de små virksomheder kan det være særligt udfordrende at få dem til at investere i de store forkromede løsninger, så derfor handler det om at starte fra bunden og arbejde sig op.
– Det er mere fornuftigt at gå efter de lavthængende frugter. På vvs-delen kunne det være indreguleringen af vandmængder og indblæsningstemperaturen på ventilationsanlægget. Her fosser det ud i mange virksomheder. Rigtig mange anlæg er ikke ordentligt indreguleret, hvilket betyder, at de kan bruge op til 40 procent mere energi, siger Carl Christian Holm Frederiksen.
Et ja kræver benarbejde
Ifølge ham kan energistyringen på de tekniske installationer tjene sig selv ind på ét til otte år, så hvorfor flår kunderne så ikke løsningerne ned af hylderne? Den største barriere er økonomien, men når det er sagt, så handler det helt basalt også om forberedelse fra installatørens side. Hvad er kundens reelle behov? Og hvem er den rette person at kontakte i virksomheden? Det er nogle af de spørgsmål, som Holm Frederiksen A/S bruger tid på. Medarbejderne, der er certificerede i energiledelse, laver herefter en screening af virksomhedens behov, som i sidste ende resulterer i en rapport. Den er fokuseret og fylder kun én til to sider.
– Man skal gå til det med høj faglighed og dokumentation. Det kræver en del benarbejde, men det er der nogle installatører, der ikke er indstillet på. De mener, at det er en voldsom stor investering i kunderne, men det er jeg ikke enig i, siger Carl Christian Holm Frederiksen.
Der er ingen lette løsninger i det spil, og det er uden tvivl et langt sejt træk at få de små og mellemstore virksomheder til at gå i den retning. Men hvis forarbejdet er gjort godt nok, så er chancen for succes væsentligt større.
– Der er minimum 70 procent chance for, at kunderne siger ja tak til løsningerne – ellers har man ikke gjort sit arbejde ordentligt, mener Carl Christian Holm Frederiksen.
Analysefirmaet Transition har i en undersøgelse set nærmere på, hvilke barrierer der holder de små og mellemstore virksomheder fra at investere i energiledelse, og hvordan installatørerne skal rådgive og sælge til kunderne. Konklusionerne flugter i høj grad med erfaringerne fra Holm Frederiksen A/S. Økonomi er det altoverskyggende argument, men de rigtige kontaktpersoner, god kommunikation og mere overskuelige løsninger er også helt centrale i processen. Læs mere om undersøgelsen i faktaboksene.