-
Industri
Syddansk Erhvervsskole investerer i fem cobots på smedelinjen. Målet er at gøre robot-svejsning til et naturligt værktøj på linje med hammeren på alle skoleforløb. Lærlingene er lynhurtige til at tage det digitale værktøj i brug, når de arbejder to sammen.
Erfaringen på Syddansk Erhvervsskole i Odense er, at blot to til tre elever ud af 15 på smedelinjen kommer fra en virksomhed, hvor de har prøvet at arbejde med robotter. Underviserne vil derfor gerne have cobots integreret fra første skoleforløb og hele vejen til svendeprøven.
- I første omgang har vi givet eleverne på smede-uddannelsen mulighed for at lege lidt med robotterne på 3. hovedforløb. Her har de oplevet, hvor nemt det er at programmere en cobot til at lave en svejsning. I fremtiden vil vi gerne gøre robotten lige så naturligt et værktøj som hammeren for de unge hele vejen igennem uddannelsen.
Det siger faglærer Nikolaj Kongstad Ebersbach fra SDE. På erhvervsskolen i Odense er der indkøbt tre cobots fra Universal Robots. To mere er på vej. Det vil gøre det muligt at lade eleverne arbejde to og to med robotterne i undervisningen på skift.
Fra MAG til TIG
- Det øger effekten af undervisningen i forhold til at være fem om hver robot. Fremover vil eleverne for alvor opleve, hvor enkelt og effektivt man kan bruge en cobot som et værktøj, fordi de selv har robotten i hånden. Eleverne kan starte med enkle, lige svejsninger og så udvikle robotarbejdet derfra, siger den fynske faglærer.
De nye cobots er udstyrede med værktøjer, der gør det intuitivt og nemt at vise robotten, hvordan en svejsning skal ligge – uden egentlig programmering. I første omgang laves der MAG-svejsning med robotterne, men planen er på sigt at gå over til TIG-svejsning på robotterne.
- De ældre generationer er mere bekymrede for robotter og deres job. For de unge er det helt naturligt at arbejde med robotterne. De fanger det ufatteligt hurtigt. Og vi håber, at mange af lærlingene tager deres viden med hjem og får deres arbejdsplads til at indkøbe og implementere robotter i produktionen, siger Nikolaj Kongstad Ebersbach.
Bedre uddannelse
Det nationale Videnscenter for Automation og Robotteknologi har finansieret de nye cobots. Formålet med videncenteret er at løfte vidensniveauet inden for automation og robotteknologi på alle landets erhvervsskoler. På SDE har man også opgraderet med kantpresser og laserskærer, så værktøjerne generelt er opdaterede for smedene.
- Det glæder os i TEKNIQ Arbejdsgiverne, når de enkelte erhvervsskoler får investeret og kan lave undervisning med de værktøjer, som virksomhederne benytter i deres produktion. Det er afgørende for, at lærlingene kommer ud med et svendebrev og kvalifikationer, så de kan gå direkte ind på arbejdspladserne og fungere fra første arbejdsdag, siger chefkonsulent Johnny Kristensen, TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Programmering og skift af værktøj er intuitivt for SDE-eleverne med cobots fra Universal Robots i Odense.