-
Industri
Elregningen for 2022 bliver et forfærdeligt dyrt bekendtskab for mange industrivirksomheder. Nord Pool har opgjort stigningen til 78 pct den seneste måned – og en stigning på 444 procent siden august sidste år. Det skal gøres nemmere for virksomheder selv at producere el, foreslår TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Vi er gået ind i efteråret, og med august afsluttet har Nord Pool kunnet opgøre den gennemsnitlige pris på en kWh for den sidste sommermåned. Prisen ender på 3,37 kroner i engrospris uden afgifter, transmission, moms etc. – og er således mere end firedoblet på et år.
El er blevet en markant tungere post på budgettet end nogensinde før for en produktionsvirksomhed.
- Sådanne prisstigninger er bestemt noget, der kan mærkes i den samlede økonomi for en virksomhed. Man kan som ledelse prøve at se indad og kortlægge, hvor der kan spares på energien. Måske kan nogle opgaver ligge udenfor spidsbelastningstidspunkterne med høj pris, siger cheføkonom Maria Schougaard Berntsen, TEKNIQ Arbejdsgiverne.
De historisk høje elpriser kan mærkes på telefonen hos TEKNIQ Arbejdsgiverne. Udsigten til en stor elregning har for alvor fået virksomhederne til at fokusere på netop proces- og energioptimering, hvor der kan opnås helt op til 50 procent tilskud til energibesparende projekter, fortæller chefkonsulent for industri Alexander Severinsen Ulrich.
Optimering
-Et af vores første råd er, at industrien især skal kigge på, hvor man optimerer inden for gas- og elforbruget. Og der oplever oså vi flere, som er meget interesseret i at producere deres egen energi, for eksempel via solceller, hvilket er en rigtig god mulighed, siger chefkonsulenten
Realiteten i mange virksomheder er nemlig, at en stor del af strømforbruget er forretningskritisk - og derfor ikke kan reduceres. Man kan ikke bare slukke for produktionsmaskinerne igennem dagtimerne. Der er brug for, at det bliver lettere for at virksomhederne producerer grøn strøm selv, for på det område er der en masse bureaukratiske benspænd.
Eksempelvis må virksomheder ikke sende el fra deres eget solcelletag over i en anden bygning, hvis denne ligger på en anden matrikel. Det er blot et af flere eksempler på urimelige bureaukratiske forhindringer for industriens egen el-produktion.
Bureaukrati
- Samtidig ser vi en alt for lang sagsbehandlingstid hos netselskaberne for at tilslutte et nyt energianlæg, når virksomheden rent faktisk vælge at investere. Og jo større anlæg jo længere sagsbehandlingstid. Her bør virksomhederne have en garanti på maksimalt to måneder, siger cheføkonom Maria Schougaard Berntsen, TEKNIQ Arbejdsgiverne.