-
El
EL:CON vil dyrke serviceområdet og specialisere sig, og har samtidig valgt ikke at gå ind i kampen om de store tekniske entrepriser.
Store teknikentrepriser til store millionbeløb er ikke vejen frem for EL:CON.
- Teknikentreprenør-status er et meget aktivt fravalg fra vores side. Kigger man ud i branchen, er der en tendens til, at alle vil alt, ligesom en bred købmandsbutik. Det vil vi ikke. Vi har fokus på at have færre ting i butikken, men kunne det dybere; altså hellere den nørdede vej frem for den brede. Det vil vi gøre endnu mere i den kommende strategiperiode, siger adm. direktør Jesper Knudsen i EL:CON til Licitationen.
Læs også: EL:CON har droppet de korte uddannelsesaftaler
EL:CON, som er en af landets største installationsvirksomheder, vil i stedet satse målrettet på servicemarkedet for at nå et mål om en årlig organisk vækst på omkring fem procent. Og det mål skal altså ikke nås på kæmpestore teknik-entrepriser:
- Lad teknikentreprenørerne bygge sygehuse, det er de gode til. Det er vi ikke. Vi er gode til noget andet, og derfor fokuserer vi på servicemarkedet, som mange af teknikentreprenører ikke kigger så meget i retning af, siger Jesper Knudsen til Licitationen.
Læs også: EL:CON inviterede politiker ind i fremtiden
Service udgør i dag omkring 50-60 procent af forretningen, projekt- og entreprisemarkedet udgør cirka 25 procent, mens en række specialer fylder den resterende del.
De kommende år er det særligt større landsdækkende virksomheder og offentlige selskaber, som El:Con jagter og gerne i flerårige serviceaftaler.
- Det er de langvarige kunderelationer, vi går efter. Og gerne opgaver hvor kunden efterspørger noget, som få er i stand til at levere. Det kan være servicepartnere i industrien og b2b-salg til for eksempel byggemarkedskæder. Det marked er der også næste år og næste år igen og har den sidegevinst, at vi bliver mindre sårbare over for konjunkturer, siger Jesper Knudsen..