-
Industri
Byggekæden Stark var en af de første til at teste en el-drevet lastbil. Første års erfaringer er positive, når det gælder distribution i et nærområde – og næste el-lastbil er nu bestilt, selvom den er tre gange så dyr som en dieselbil.
Batteriet på 375 kWh giver 180-220 km’s kørsel pr. opladning til kranvognen, og det rækker fint til en hel dags distribution i København for byggekæden. Lastbilen oplades så om natten og er klar til at køre ud igen næste morgen. Lastbilen har en totalvægt på 28 ton.
-Efter et par dages indkøring, har el-lastbilen kørt fejlfrit. Vores oplevelse er, at den fungerer lige så godt og stabilt som en traditionel, dieseldrevet lastbil – bare uden røg og støj, siger logistikchef i STARK Brian Patzlaff i en pressemeddelelse om nye indkøb af el-lastbiler.
Tre gange så dyr
-Omkostningerne er dog en større udfordring. En el-lastbil er tre gange så dyr som en tilsvarende, der kører på diesel. Til gengæld er den elektriske noget billigere i drift, så over 8-10 år ender udgiften med at være ca. det dobbelte af en diesel-lastbil. Men alle forventer, at batterierne både bliver bedre og billigere. Det er formentlig kun et spørgsmål om tid, før det bliver billigere at køre el- end diesellastbil, siger Brian Patzlaff.
El-lastbilen er en 3-akslet Volvo FE Electric.
-Vi tror virkelig på det her marked, for batteridrevne el-lastbiler er klart den mest miljøvenlige og effektive teknik, og den bliver hele tiden bedre. Ved at levere til en stor kunde som STARK, viser vi, at elektriske lastbiler er fremtiden, siger forretningsudvikler for Volvos nul-emissions køretøjer Joakim Nilsson.
Fakta el-lastbilen:
Volvo FE Electric lastbil
3-akslet.
28 ton totalvægt.
Batterikapacitet på 376 kWh.
Rækkevidde ca. 230 km.
Kran: Palfinger PK 22.002, med 14,9 m hydraulisk rækkevidde.