-
El
-
VVS
-
Industri
-
Beslagsmede
Det kan koste en erstatning til medarbejderne, hvis en virksomhed ikke har opdateret og korrekt indhold i medarbejdernes ansættelsesbeviser. Det viser en sag, der netop er afgjort ved retten på Frederiksberg.
En bogholder i en medlemsvirksomhed krævede en godtgørelse på 10.000 kr. fra sin arbejdsgiver, fordi der var en række mangler i ansættelsesbeviset. Retten konkluderede, at ansættelsesbeviset har været mangelfuldt med hensyn til korrekt arbejdsgiveradresse, forkert oplysning om pension og arbejdsstedets beliggenhed - og manglende oplysning om opsigelsesvarsler og lønnens udbetalingsterminer.
Retten på Frederiksberg fandt dog alene grundlag for at tilkende bogholderen en godtgørelse på 2.500,00 kr. som følge af det mangelfulde ansættelsesbevis. Det skyldes, at manglerne i ansættelsesaftalens indhold ikke direkte havde påvirkning på den tvist om feriepenge og bonus, som sagen i byretten også handlede om.
Opdatering
- Vi er tilfredse med, at retten nedsatte beløbet fra 10.000 til 2.500 kr. i denne sag. Men andre virksomheder kan med fordel lære af dommen: Det er vigtigt, at man løbende får opdateret ansættelsesbeviser på alle medarbejdere, så de afspejler de aktuelle forhold. Det gælder også medarbejdere med mange års ansættelse som i denne sag. Klare og opdaterede aftaler er vigtige for både arbejdsgiver og arbejdstager, og man kan med fordel anvende de skabeloner som vi har liggende på hjemmesiden siger Randi Korff Bronée, TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Bogholderen arbejder i dag i en anden virksomhed.