-
Industri
Det kræver en betydelig administrativ indsats at få nye medarbejdere fra EU i gang i virksomheden. Det kan tage tre til seks uger – og et fejltrin kan betyde længere ventetid. Men nu tilbyder Erhvervsstyrelsen en digital guide, der skridt for skridt tager arbejdsgiveren igennem processen.
Det kræver en betydelig administrativ indsats at få nye medarbejdere fra EU i gang i virksomheden. Det kan tage tre til seks uger – og et fejltrin kan betyde længere ventetid. Men nu tilbyder Erhvervsstyrelsen en digital guide, der skridt for skridt tager arbejdsgiveren igennem processen.
CPR-nummer, sundhedskort, skattekort, NemID og bankkonto. Det skal der til, før en medarbejder er kørende i det danske system.
For mange mindre virksomheder er det en labyrint at finde rundt i, hvad der skal være styr på, når man ansætter en medarbejder fra et andet land – både de regler, der gælder for arbejdsgiveren, og de registreringer og ansøgninger, som medarbejderen skal gennemføre for at kunne arbejde i Danmark.
Erhvervsstyrelsen har derfor sammen med Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) udviklet et digitalt forløb for arbejdsgivere, der ønsker at hjælpe deres udenlandske medarbejder igennem denne proces. Så de kan hjælpe deres medarbejder til at få en god start i Danmark, og så virksomheden bliver klar til at udbetale løn. Ved at bruge det digitale forløb får virksomheden overblik over hvilke registreringer, man skal foretage hvornår og hos hvilke myndigheder.
Vil du teste forløbet 'Ansæt udenlandsk medarbejder – trin for trin' så tryk her.
'Ansæt udenlandsk medarbejder – trin for trin' er ét blandt en række personlige, digitale forløb fra Virk Assistenten. Erhvervsstyrelsen har indtil videre lanceret ti forløb under Virk Assistenten. Virksomheder kan bl.a. få hjælp til at foretage sit første køb/salg af varer til et andet EU-land, ansætte sin første medarbejder, opdatere sin branchekode og lukke sin virksomhed.
Virk Assistenten er Erhvervsstyrelsens bud på at understøtte bedre sammenhæng på tværs for danske virksomheder i det digitale møde med det offentlige. De ti centrale situationer, som forløbene understøtter, er peget på af danske virksomheder selv, bl.a. via det tidligere Virksomhedsforum for enklere regler. Forløbene skal afhjælpe bøvl og besvær i processerne og gøre det nemmere for virksomhederne at fokusere på at drive deres forretning.