-
Industri
Bøderegn venter omkring landets største byer. Omkring 3000 ejere af gamle dieseldrevne varebiler har fået ét eller flere advarselsbreve om, at de ikke længere må køre i landets største byer, efter nye regler trådte i kraft 1. juli.
Omkring 3000 ejere af gamle dieseldrevne varebiler har fået ét eller flere advarselsbreve om, at de ikke længere må køre i landets største byer, efter nye regler trådte i kraft 1. juli.
Der er tilsyneladende en del ejere af gamle dieselhakkere, der endnu ikke har opdaget, at det 1. juli blev ulovligt at køre ind og ud af landets fire største byer, hvis den dieseldrevne servicevogn er fra før 2007 og ikke har partikelfilter.
Hele 18.000 gange registrerede de automatiske kontrolposter varebiler, der ikke må køre i miljøzonerne i København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg. Det viser foreløbige tal fra Miljøstyrelsen, som har ansvaret for, at de nye regler bliver overholdt. Og det er vel at mærke kun tal fra den første måned fra 1. juli til 1. august.
– Der er flere, end vi havde forventet, men det handler nok også om, at de i første omgang får et advarselsbrev. Vi forventer, at antallet vil falde, når der begynder at falde bøder, siger Jytte Boll Illerup, kemiingeniør i Miljøstyrelsen.
Selvom reglerne trådte i kraft 1. juli i år, så er der en overgangsordning, som betyder, at håndværkere og andre varevognsejere først får en decideret bøde efter 1. oktober. Herefter koster det 1500 kroner at krydse miljøzonerne i den gamle dieselvogn, men indtil videre får ejerne advarselsbreve fra Miljøstyrelsen. De advarselsbreve har styrelsen til gengæld været nødt til at pulje sammen, da det ellers ville virke som spam i bilejernes e-boks.
– Selvom de overtræder reglerne flere gange, så får de kun et advarselsbrev hver 14. dag. Det har vi besluttet at gøre på grund af det høje antal, siger Jytte Boll Illerup.
TEKNIQ Arbejdsgiverne råder virksomheder med gamle varevogne til at være ekstra opmærksomme på de mulige advarsler, der i øjeblikket lander i e-boksene. Ellers kan det i sidste ende blive unødvendigt dyrt.
– Virksomhederne skal være opmærksomme på de nye regler og sikre sig, at de overholder dem. Af samme grund bliver der nu givet advarsler frem mod 1. oktober, så man kan sørge for at få det i orden og på den måde undgå bøder, siger Jan Eske Schmidt, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne
Krydser zoner igen og igen
De omkring 18.000 overtrædelser fordeler sig på cirka 3000 varebilsejere og brugere, der har fået én eller flere advarselsbreve tilsendt. Det tyder på, at der er en del servicevogne, som overtræder reglerne flere gange – måske uden at opdage det. Netop den problematik har bilejernes organisation, FDM, tidligere kritiseret de automatiske kontroller for. Blandt andet med henvisning til Italien, hvor den slags automatiske kontroller er udbredte, og bilisterne først efter ferien bliver klar over forseelsen, når bøderne begynder at tikke ind. Af samme grund er de nuværende regler begrænset til, at varebilsejerne kun kan få én bøde om dagen uanset antallet af forseelser.
Læs også: Sådan bliver din servicevogn overvåget
– Nu bliver de informeret med en advarsel, og det er forventningen, at de nye regler efterfølgende får den ønskede effekt; at de ældste varebiler får eftermonteret et partikelfilter eller bliver udskiftet med nyere biler, og luftforureningen på den måde bliver mindsket i de større byer, siger Jytte Boll Illerup.
Miljøstyrelsen har kun foreløbige tal over antallet af forseelser og kan derfor ikke sige noget om fordelingen i forhold til de fire byer.
Der er en del, som søger om at få dispensation fra de nye regler. Frem til midten af august havde Miljøstyrelsen fået 922 ansøgninger fra håbefulde varevognsejere. Ud af 239 behandlede sager fik 198 dispensation. Den er tidsbegrænset og gælder typisk tre til seks måneder.