-
El
-
VVS
-
Industri
Fra 1. juli må du som arbejdsgiver ikke længere indhente oplysninger om en ansøgers alder. TEKNIQ Arbejdsgiverne giver dig svar på, hvordan du sikrer, at du ikke overtræder de nye regler i ansættelsesprocessen.
Hvad skal man som arbejdsgiver være særlig opmærksom på for ikke at overtræde de nye regler?
- Lovændringen, der træder i kraft 1. juli 2022, betyder, at du som arbejdsgiver ikke må indhente oplysninger om alder eller bede en ansøger oplyse sin alder. Forbuddet gælder screening af alder, og det betyder i praksis, at man blandt andet ikke må spørge om alder i forbindelse med indlevering, indsendelse, indtastning og uploading af jobansøgning samt CV. Hvis arbejdsgiveren har et rekrutteringssystem, hvor medarbejderen skal oplyse om alder, så skal dette også fjernes.
Vil det fremover være helt udelukket at indhente oplysninger om alder?
- Der er visse undtagelser i reglerne. Det gælder blandt andet i forhold til ansættelse af unge under 18 eller 15 år, hvor det vil være i orden at spørge til alder, hvis virksomheden er omfattet af en kollektiv overenskomst med særlige regler for unge.
Må man spørge en ansøger til alder ved selve jobsamtalen?
- Forskelsbehandlingsloven betyder allerede i dag, at en virksomhed ikke må annoncere efter arbejdskraft i en bestemt aldersgruppe eller fravælge en ansøger på grund af alder. Ifølge reglerne må du som arbejdsgiver kun spørge ind til de emner, der kan have relevans for, hvordan arbejdet skal udføres og tilrettelægges. Du må som arbejdsgiver gerne spørge ind til alder ved jobsamtalen, men du må ikke lægge vægt på dette ved et eventuelt afslag. Derfor er det vigtigt at træde varsomt.
Hvad kan konsekvensen være, hvis man som virksomhed overtræder reglerne?
- Som arbejdsgiver kan du blive straffet med bøde, hvis du overtræder de nye regler.