-
El
-
VVS
-
Industri
-
Beslagsmede
Det er blevet hurtigere og nemmere at få overblik over medarbejderes kompetencer. Ny funktion på borger.dk gør det nemmere at tilgå certifikater og beviser og dermed skære ned på unødig administration og bøderisici. Men der er behov for forbedringer, lyder det fra TEKNIQ.
Det er blevet nemmere at tilgå uddannelsesmæssige milepæle såsom uddannelsesbeviser og kursuscertifikater. Gennem borger.dk og minkompetencemappe.dk kan man hurtigt få et overblik over, hvilke opgaver man har de nødvendige kompetencer til at udføre. På minkompetencemappe.dk kan man ligeledes selv tilføje beviser, hvis de ikke fremgår automatisk.
Derfor kan du ikke se dine beviser
Disclaimer fra Borger.dk
Få overblikket i et link
Fra de to sider kan man hente en pdf eller et link, som man kan dele med virksomhedens kontoransatte. Her fremgår det også hvilke certifikater, der skal fornyes. Det kræver dog, at de administrativt ansatte har MitID Erhverv.
Den øgede online tilgængelighed kommer til at komme både virksomheder og private til gavn, lyder meldingen fra Maria Schougaard Berntsen, underdirektør i TEKNIQ:
- Det her er endnu et eksempel på, hvordan vi med simple digitale værktøjer kan gøre det nemmere at være både arbejdstager og arbejdsgiver i Danmark. Man skal ikke bruge unødige administrative ressourcer på at finde gamle svendebreve, der er forsvundet i en kælder i Brønshøj eller bruge tid og energi på at tjekke, om ens medarbejders svejsecertifikat er udløbet – det hele er blot et klik væk, siger Maria Schougaard Berntsen.
Se her, hvordan man finder sine certifikater:
Kun et klik væk
Når det bliver hurtigere og nemmere at få overblik over medarbejdere og potentielt kommende medarbejderes kompetencer, kan man undgå unødig administration. Man undgår også tvivl om, hvem der skal have fornyet deres truckcertifikat, førstehjælpsbevis osv., og mindsker dermed bøderisikoen.
Og det er vigtigt, at man let kan tilgå sine certifikater. Det bliver f.eks. en stor hjælp, hvis Arbejdstilsynet adspørger den enkelte medarbejder om bevis for, at de må udføre deres pågældende opgave. Det vil medarbejderen nu selv kunne fremvise på sin telefon.
Vi er ikke i mål endnu
Men det kunne være endnu smartere ifølge Maria Schougaard Berntsen, der slår et slag for, at man fra statens side tager skridtet fuldt ud. Et stort problem ved den nuværende løsning er, at det link, man kan sende til virksomheden, udløber efter blot tre måneder, og ikke opdateres ved certifikats-ændringer eller tilføjelser.
Det er simpelthen ikke godt nok, lyder det fra TEKNIQs underdirektør, der mener, at man bør sørge for at linket bliver dynamisk, så den administrative byrde for både arbejdsgiver og arbejdstager mindskes. Derudover bør man sørge for, at informationerne kan tilgås fra en app i stedet for en hjemmeside.
- Nu har man taget første skridt i den rigtige retning, og det er positivt. Men der er ingen tvivl om, at den nuværende løsning ikke er i mål. Det kræver et dynamisk link, før man for alvor kan høste udbyttet og fjerne unødig administration, siger Maria Schougaard Berntsen.