Vi kommer til at mangle hænder. Vigtige hænder. Antallet af faglærte forventes at falde med 150.000 frem mod 2035, hvilket udgør en betydelig udfordring for danske virksomheder, vores velfærdssamfund og den igangværende grønne omstilling.
Ifølge fremskrivninger fra DA Analyse forventes antallet af faglærte medarbejdere at falde i flere brancher og inden for forskellige fagområder frem mod 2035, især inden for områder, hvor der allerede er betydelig mangel på arbejdskraft. For eksempel forventes antallet af smede at reduceres med mere end 25% eller 8.300 personer. Elektrikere forventes at opleve en nedgang på 3.000 personer, mens antallet af industriteknikere forventes at falde fra 18.700 til 10.700, hvilket svarer til en nedgang på 8.000 personer eller 43%.
Julie Svendsen, økonom i TEKNIQ Arbejdsgiverne, beskriver i TEKNIQ Arbejdsgivernes podcast HØRT! situationen som alvorlig. De nemme løsningers tid er forbi, og skal vi nå i mål og løse udfordringen, skal der sættes ind på flere områder. Julie Svendsen giver her fire bud, som kan være en del af løsningen.
Udenlandsk arbejdskraft
På den korte bane kommer vi ikke i mål uden at trække på udenlandsarbejdskraft. Men der mangler hænder i flere dele af Europa, så vi er ikke alene om at ønske at tiltrække udenlandsk arbejdskraft. Endvidere skal vi arbejde på at løse nogle af de barrierer, som står i vejen - eksempelvis effektive kompetence-afklaringer og hurtigere sagsbehandling.
Hold på seniorer
Det kan være yderst gavnligt for medlemsvirksomhederne at fastholde seniorer, ikke blot på grund af deres omfattende viden, men også for at sikre stabil arbejdskraft og kontinuitet. Ved at holde på erfarne medarbejdere kan virksomhederne drage fordel af deres erfaringsgrundlag og samtidig imødegå udfordringerne ved den skiftende arbejdsstyrkes dynamik.
Uddannelse
Det er afgørende at øge tilslutningen til erhvervsskolerne og sikre, at de studerende forlader skolen med relevante kompetencer. Udover øget finansiering og håb om en løsning er der flere aspekter, der bør overvejes. Opkvalificering af faglærernes kompetencer og udstyr er centrale faktorer. Positioneringen af erhvervsskolerne skal italesættes, så de ikke blot betragtes som en alternativ mulighed for elever, der ikke klarer sig godt i folkeskolen og i stedet positionere dem som attraktive læringsmiljøer for alle studerende.
Teknologisk udvikling og AI
Vi er nødt til at integrere kunstig intelligens (AI) og avanceret teknologi til at effektivisere arbejdsprocesser, øge produktiviteten og frigøre menneskelige ressourcer til mere komplekse opgaver. Ved at implementere AI og teknologi i arbejdsmiljøet kan rutineprægede opgaver automatiseres, hvilket også muliggør hurtigere og mere præcise resultater.