-
VVS
Loyalitet og kendskab til håndværkerne betyder mindre og mindre for de unge boligejere, som i langt højere grad går op i anmeldelser og tilstedeværelse på nettet, når de skal vælge deres håndværkere.
Det er blevet mindre vigtigt for de yngste boligejere at have en god relation til den håndværker, de ringer til. Det viser Bolius' nyeste Boligejerundersøgelse, der netop er offentliggjort. I år er det således kun 21 procent af boligejerne mellem 25-39, der anser forhåndskendskab som det vigtigste, når de skal vælge håndværkere. I 2012 var tallet 43 procent.
I de andre aldersgrupper i undersøgelsen (40-49 år, 50-69 år og 70+ år) er udviklingen i samme periode meget mere konstant, og forhåndskendskab er fortsat meget vigtigt.
I Bolius Boligejernes Videncenter, som udarbejder boligejeranalysen årligt, finder man tendensen meget interessant.
– Det er jo ikke nødvendigvis negativt, men folk er bare ikke lige så loyale længere, og jeg tror, at kunderelationer bliver mindre vigtige i fremtiden. Det kan godt være, du har fået en god behandling af en håndværker, men hvis man kan få noget billigere og bedre et andet sted, så gør man det. Det skal være nemt og gå hurtigt, og hvis det er sådan, at den murer eller vvs’er, jeg kender, ikke har tid, så gør det ikke noget. Jeg finder bare en anden, og det gør jeg på nettet, siger Tine Sode, som er fagredaktør hos Bolius – Boligejernes Videnscenter.
For eksempel har sociale medier og onlineanmeldelser gjort det meget nemmere at sammenligne håndværkere og installatører, når kunderne skal ’shoppe’ håndværksydelser. Det har gjort, at der er langt flere varer på hylderne, og det er nemmere at vurdere ’varerne’ på forhånd.
– De unge boligejere bruger nettet og bedømmelser meget mere. Du kan få google-anmeldelser på alt muligt: Restauranter, hoteller og håndværkere, og der er masser af facebook-grupper, hvor man deler informationer og gode erfaringer med vvs-folk og håndværkere, siger Tine Sode.
Læs også: Femstjernede anmeldelser giver kunder i butikken
Profilerer sig på anmeldelser
Nivå VVS Teknik er en af de virksomheder, som kan mærke, at de unge shopper rundt via anmeldelser. Virksomheden har således købt sig til en løsning, som profilerer virksomheden ved hjælp af kundernes anmeldelser. Det giver specielt yngre kunder i butikken.
Når kunderne får en faktura fra Nivå VVS, følger der et link med og en opfordring til at anmelde virksomheden på håndværker.dk. Den opfordring er der mange af kunderne, som følger, og det har vist sig at være en glimrende måde at markedsføre sig på online, mener indehaver Esben Jørgensen:
– Det har vist sig at være en ret god investering at gøre det på den her måde. Det giver os en høj troværdighed, når en masse kunder anbefaler os, og vi får faktisk en del kunder ind på den måde, siger han.