-
Industri
Thorsten Søgaard Krægpøth er ny CEO i Kragelund. Den nye direktør skal udvikle virksomheden, imens tre ejere står for driften. Digitalisering og forretningsmodellen er første fokusområde. 10.000 ordrer skal nu analyseres.
Der står adm.direktør på Thorsten Søgaard Krægpøths visitkort. Men i virkeligheden kunne der lige så godt stå udviklingsdirektør. Den nye øverste chef på K.S.M Kragelund får fuld fokus på at realisere en udviklingsstrategi, imens de tre medejere produktionschef Torben Andersen, servicechef Henning Andersen og salgschef Per Møller fortsat sikrer den daglige drift.
Med en CEO-titel og en frigørelse fra daglige drift er der både gennemslagskraft og kræfter til at flytte KSM Kragelund ind i en fremtid, hvor data og eksempelvis analyser af over 10.000 årlige ordrer skal give indsigt og viden til udviklingen af forretningen KSM Kragelund.
Skarp diagnose
- Digitalisering er en hjørnesten i udviklingen af KSM Kragelund. Vi skal have pakket data ud i salg og i vores supply chain, så vi kan analysere os frem til, hvor mulighederne er. Med en omsætning på små 130 millioner og 10.000 ordrer er der mange muligheder og faldgruber. Det gælder om at være skarp på diagnosen, lyder det fra Thorsten Søgaard Krægpøth.
Han trådte til som ny CEO 1. december sidste år. Efter et halvt år som konsulent i K.S.M Kragelund blev han tilbudt jobbet i forlængelse af, at Bettina Vorsøe Elkjær opsagde sin stilling. Den nye CEO har således været med fra starten til at udarbejde den femårs-strategi, som KSM Kragelund nu følger.
- Vi er en solid og lidt gammeldags virksomhed, hvor kunderne kommer til os, fordi vi er vildt dygtige håndværkere, der leverer til tiden. Det er vigtigt, at vi får taget nogle sikre skridt på udviklingsrejsen, så håndværket bliver forankret i digitaliseringen og dermed giver os forbedret konkurrencekraft på nye parametre - den intelligente fabrik, siger Thorsten Søgaard Krægpøth.
Pengene er klar
Automation og robotter er en del af fremtidsplanerne, der også kan involvere nye produktionshaller på nabojorde til den nuværende fabrik. KSM Kragelund oplever ingen afmatning i markedet, og med en solid egenkapital skal udviklingsprojekterne ikke lånefinansieres. Der er penge i kassen til udvikling.
-Hvis vi skal lykkes, så skal vi investere i mennesker, maskiner og teknologier. Ikke mindst medarbejderne er nøglen. De skal hjælpe med at sætte ild i ideerne. Og de skal opleve, at vi tager alle deres ideer alvorligt og undersøger potentialet i deres forslag. Det er alles ansvar at være med til at udvikle KSM Kragelund, siger Thorsten Søgaard Krægpøth.
Medarbejdere og aktionærer
Den nye direktør har haft flere medarbejdere på besøg på direktørkontoret, der lige vil sige tillykke med jobbet og glæde sig over, at netop han står i spidsen for fabrikken. Mange medarbejdere er nemlig ikke kun på job. De er også medejere, da 20 procent af hele aktiekapitalen er ejet af medarbejdere.
-Det giver jo lige lidt ekstra gnist og engagement, når man også privat er involveret i, hvordan det går arbejdspladsen. Det er spændende og motiverende for en direktør, siger Thorsen Søgaard Krægpøth.
To skridt
Strategien skal realiseres i to tempi over de næste fem år:
De første par år skal koncernens masterdata analyseres. Processer skal rettes ud og maskinparken opdateres og ombygges til en agil forretningsmodel. Målet er, at styrke kapabiliteterne så forretningsmodelen bliver endnu skarpere og solid over for kunderne.
Næste skridt bliver opbygningen af et stærkere brand og en organisation med nye kompetencer. Herefter kan der sættes strøm til et aktivt salg, der kan danne baggrund for nye produktionshaller.
Lavprislande
Undervejs i processen vil KSM Kragelund også begynde at lægge dele af produktionen ud til underleverandører i lavprislande. Det skal ske for at komme ned i pris – men også for at skabe fri kapacitet i produktionen, så der kan tages andre opgaver ind.
- I sådan et stort udviklingsprojekt er det en fordel, at jeg møder mine aktionærer på gangene hver dag. Det skaber en høj eksekveringskraft, hvor det går hurtigt fra ide til handling. Men det kræver selvfølgelig en klar opdeling af ansvar, når jeg som direktør har aktionærerne som mit nærmeste cheflag under mig, siger den nye CEO.
K.S.M. Kragelunds fire forretningsområder:
HEMA Kranudstyr A/S:
Alt i kranudstyr til vognmandsbranchen
Kolster Engineering A/S:
Projektering, konstruktion og salg af luft- og røggasspjæld og materialespjæld
KSM Shopen service og reparation:
Salg, service og reparation indenfor industri, landbrug samt entreprenør.
Underleverandørarbejder:
Pladebearbejdning med svejsning, skæring samt valse-, bukke og savearbejde.