-
El
-
VVS
-
Beslagsmede
-
Industri
Direktør Henrik Høgh er ikke begejstret for Danmarks Statistik. Syv forskellige statistikker leverer hans virksomhed Jysk Plade Bearbejdnings Center skemaer til hos Danmarks Statistik. Den opgave opleves som tidsrøveri på virksomheden med 75 ansatte. Samtidig er mange tal så svære at gøre op, at de er ubrugelige til statistik, mener den jyske direktør.
-Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor skal vi bruge tid på at finde og indberette udgifter, oplysninger og fakta på så mange områder fra vores virksomheden og vores 75 ansatte. Hvad kan andre bruge de tal til inde i Danmarks Statistik?
Kropssproget er lige så tydeligt som ordene har eftertryk hos Belinda Høgh fra JPBC’s administration, når man taler om den bundne opgave, det er at indberette tal fra en jysk produktionsvirksomhed til Danmarks Statistik. Helt aktuelt er Jysk Plade Bearbejdnings Center – JPBC A/S – forpligtet til at levere til seks forskellige statistikker.
Belastning
Hyppigheden varierer fra månedlig, kvartalsmæssig til årlige statistikker – og i sidste ende kan det blive en bødesag for den lokale politimester, hvis virksomheden ikke leverer. Så arbejdet skal gøres i Rødkærsbro og sendes i tide til Østerbro, hvor Danmarks Statistik ligger.
-Vi leverer i alt til syv statistikker, men kun et par stykker virker i sidste ende relevante og interessante for vores egen virksomhed. Hovedparten af dette arbejde oplever vi som en belastning af administration og derved som ren udgift for virksomheden. Samtidig er flere af tallene så svære at gøre op, at de næppe kan bruges til noget, siger direktør Henrik Høgh, der sammen med tre andre udgør en lille og effektiv administration host en voksende virksomhed med 75 ansatte.
Lavt prioriteret
I administrationen på virksomheden er det typisk Belinda Høgh, der får opgaverne ind fra Danmarks Statistik. Og de glider øjeblikkeligt over i bunken med de lavest prioriterede opgaver i en travl hverdag.
-Indberetning til Danmarks Statistik giver os på ingen måde værdi. Det er langt vigtigere at få faktureret, bogført og lavet lønninger end at lave disse pålagte pligtopgaver. Det sker ikke sjældent, at jeg får en rykker og må sidde med opgaven efter fyraften for at få indberettet. Det stresser mig helt personligt, siger Belinda Høgh.
Af samme årsag bliver forslag fra Danmarks Statistik om at deltage i frivillige undersøgelser ikke besvaret. De bliver øjeblikkeligt slettet, hvis det fremgår. Virksomheden har tidligere været i svære udfordringer på grund af stort arbejdspres og langtidssygdom i administrationen. Ledelsen har forsøgt sig to gange med en henvendelse til Danmarks Statistik for at blive fritaget for de mest arbejdskrævende statistikker i en stresset periode men er blevet afvist.
Travlhed er ikke en gyldig grund til udsættelse eller fritagelse hos Danmarks Statistik.
Én gang har virksomheden fået en udsættelse på fire uger. Det fik JPBC i en situation, da en medarbejder blev langtidssygemeldt med cancer.
-Men vi oplever det som et system uden forståelse for vores virkelighed herude i erhvervslivet, siger Henrik Høgh.
For direktøren har den mest irriterende oplevelse med Danmarks Statistik været en udtrækning til en undersøgelse for et par år siden, hvor virksomhederne skulle indregistrere de forskellige destinationer for en lastbil med godskørsel i en bestemt arbejdsuge – tre måneder tidligere. Men JPBC har ikke tilladelse til godstransport.
JPBC har en lastbil, der alene kører intern transport med elementer, som skal galvaniseres eller males hos en underleverandør i forskellige landsdele. Det definerer Færdselsstyrelsen som firmakørsel – ikke godskørsel, der er for fremmed regning.
Rene gæt
-Men Danmarks Statistik ville have vores kørsel registreret på et skema om godskørsel. Til sidst kom der et anbefalet brev – og så udfyldte jeg et skema på tro og love om godskørsel baseret på rene gæt på vores firmakørsel den periode. Så var den sag slut, men tallene roder i min verden to slags kørsel sammen, siger Henrik Høgh og ryster opgivende på hovedet over spildt tid på sagen.
Når tallene er fundet og bearbejdet med skøn, så løber Belinda Høgh igen og igen ind i vanskeligheder på VIRK, hvor systemerne virker tunge og unødvendigt besværlige at arbejde i. Ofte benytter hun sig af at kommentere på bruger-oplevelsen.
-Men jeg er aldrig blevet kontaktet. Man sidder lidt med opfattelsen af, at brugernes oplevelse i virkeligheden ikke er noget, der tæller på kontorerne hos Danmarks Statistik, siger Belinda Høgh.
Henrik og Belinda Høgh oplever de krævende indberetninger fra Danmarks Statistik som en tidsrøver under driften af en virksomhed med 75 ansatte.