-
Industri
Cobots er rykket ind på de danske erhvervsskoler.
Over 50 uddannelsessteder har nu cobots kørende, så elever og studerende kan opnå erfaring og viden om at arbejde sammen med robotter i produktionen undervejs i deres uddannelse. Det er af stor værdi for de virksomheder, der skal bruge unge talenter i deres udvikling af produktionen.
-Det er egentlig ret enkelt. Den danske industri får ikke bedre løsninger, end vi har kompetencer til, og hvis vi skal have eksterne konsulenter indover hele tiden, bliver det alt for dyrt at automatisere. Derfor er det væsentligt, at industriens operatører, teknikere og integratorer har ekspertise i automation og robotteknologi, siger lektor Helge Glinvad Grøn på Professionshøjskolen UCN i Aalborg, Hjørring og Thisted i en meddelelse fra Bila A/S.
Professionshøjskolen UCN har tre cobots fra Universal Robots, købt siden 2010. For de unge selv lønner det sig at blive multikunstnere inden for automatisering. Der er mange praktikpladser til bl.a. automatik- og industriteknikerne med robottæft. Automationsteknologer er for 98% vedkommende i beskæftigelse senest tre måneder efter, de er færdiguddannede.
Hos TEKNIQ Arbejdsgiverne glæder det industrikonsulent Edward Lorentzen at høre om skolernes investeringer i robotter til undervisningsbrug.
- Vi har brug for hver eneste nyuddannet, der kan arbejde med robotter i metalindustrien. Behovet for disse kompetencer er stort ude hos vores medlemsvirksomheder, hvor mange tager de første skridt med robotter i disse år, siger Edward Lorentzen.
På CELF i Nykøbing Falster er man klar over efterspørgslen.
-Mange virksomheder og arbejdspladser har ikke robotter, selvom det er den eneste måde, vi kan konkurrere med lavtlønsområder på. Vores elever kan tilføre noget til deres arbejdsgivere og øge automatiseringen i Danmark.
Det siger faglærer Michael Pedersen på CELF i Nykøbing Falster, hvor der kører fem UR-cobots. Danmarks to nationale Videncentre for Automation & Robotteknologi, som arbejder helt fra grundskoleniveau med at kvalificere fremtidens arbejdskraft, har bidraget til at finansiere en del af skolernes nye robotudstyr. Også til EUC Syd, hvor afdelingschef for industriuddannelserne Leif Keller Elsborg og hans kolleger hvert år uddanner ca. 50 automatikteknikere og ca. 25 industriteknikere.
-Der er stakkevis af superspændende job, for i industrien er man meget bevidste om, at hvis vi skal producere i Danmark også i fremtiden, så er automation vejen frem., siger Leif Keller Elsborg.
Billedtekst:På CELF i Nykøbing Falster arbejder eleverne at bygge og programmere komplette robotløsninger. Her ses faglærer Michael Pedersen sammen med eleven Christian Andersen, der forbereder sig til sin svendeprøve