-
Industri
-
El
-
VVS
-
Beslagsmede
Ejerne af de 26.000 danske erhvervsejendomme, som der opkræves dækningsafgift for, skal ligesom private boligejere gennem et cirkus af genberegninger. Det vil ske i takt med, at ejerne modtager deres nye ejendomsvurderinger. Læs BDO-analysen.
Siden 2022 er dækningsafgiften – ligesom grundskyld – opkrævet med foreløbige beløb. Det betyder, at afgiften bliver genberegnet i takt med, at Vurderingsstyrelsen udsender nye vurderinger for erhvervsejendomme. Det er Styrelsen endnu ikke begyndt på, så strømmen af genberegninger vil derfor tidligst begynde til næste år.
-
Faktaboks
- Dækningsafgift er en kommunal ejendomsskat, som pålægges erhvervsejendomme og offentlige ejendomme i 33 kommuner i Danmark.
- Beregning: Beregnes som promiller af den dækningsafgiftspligtige grundværdi i den offentlige ejendomsvurdering.
Genberegning for 2022 og 2023
Der er for disse år opkrævet en foreløbig dækningsafgift, der er udregnet på basis af ejendommenes historiske, offentlige ejendomsvurderinger.
Reelt skal dækningsafgiften for begge år beregnes på basis af 80 procent af den grundværdi, som Vurderingsstyrelsen fastsætter pr. 1. marts 2021 for alle erhvervsejendomme. Disse vurderinger er endnu ikke udsendt. Ifølge Styrelsen er det planen, at udsendelsen skal påbegyndes i 2025. Det er uvist - men efter vores vurdering tvivlsomt - om udsendelsen også vil blive afsluttet i 2025.
Når den nye 2021-vurdering foreligger, vil dækningsafgiften for 2022 og 2023 blive genberegnet. Det vil ske ved, at der først udregnes den dækningsafgift, der skulle have været betalt for hvert af de to år, hvis den nye vurdering havde været kendt på opkrævningstidspunktet.
Loft
Ifølge et nyt lovforslag indlægges der imidlertid et loft, sådan at den endelige dækningsafgift for 2022 ikke kan blive højere end den for 2021 betalte med tillæg af 10 procent af den dækningsafgift, der faktisk skulle have været betalt for 2022. Er den faktiske dækningsafgift for 2022 lavere end den for 2021 betalte med tillæg, anvendes dog den faktiske afgift. Det bliver efter vores vurdering næppe relevant for ret mange ejendomme.
Den endelige dækningsafgift for 2023 kan på samme måde ikke blive højere end den endelige afgift for 2022 med tillæg af 10 procent-beløbet. Da beregningsgrundlaget for sidstnævnte er det samme for både 2022 og 2023 – nemlig 2021-vurderingen - vil den maksimale stigning beløbsmæssigt være den samme for begge år. Også for 2023 gælder, at hvis den faktiske afgift for 2023 er lavere end den for 2022 betalte med tillæg, anvendes den faktiske.
Genberegning for 2024 og 2025
For disse år er dækningsafgiften i første omgang opkrævet på basis af 80 procent af en foreløbig fastsat grundværdi pr. 1. marts 2023. Dog har ejerne haft mulighed for at nedsætte den foreløbige opkrævning til et beløb svarende til den for 2023 betalte. En mulighed som ejerne af omkring 3.000 ejendomme har udnyttet. På vurderingsportalen.dk/dækningsafgift er der netop åbnet for ansøgning om nedsættelse af afgiften for 2025.
Når den endelige 2023-vurdering foreligger, hvilket den nok tidligst vil gøre i 2026 eller 2027, vil dækningsafgiften for 2024 og 2025 blive genberegnet.
Det vil ske efter samme principper som for 2022 og 2023. Det betyder, at Skattestyrelsen først udregner den afgift, der skulle have været betalt for hvert af de to år, hvis den endelige 2023-vurdering havde været kendt på opkrævningstidspunktet. Igen mest for at kunne beregne det beløb, som afgiften højst må stige med i forhold til det foregående år.
Maks. 10 procent højere
Den endelige dækningsafgift for 2024 kan nemlig ikke blive højere den endelige afgift for 2023 med tillæg af 10 procent af den endelige afgift for 2024. Og den endelige afgift for 2025 kan ikke blive højere end den endelige afgift for 2024 med tillæg af 10 procent af den endelige afgift for 2025. Også for disse år gælder, at hvis den faktiske afgift for året er lavere end afgiften for det foregående år med tillæg, anvendes den faktiske.