-
El
-
VVS
1. juli trådte nye regler i kraft, så elinstallatørerne skal afregne med Cerius-kunder, hvis der opstår stikledningsfejl.
Elnetselskabet Cerius har besluttet ændre den procedure, som normalt bliver sat i gang, når der er fejl på en kundes stikledning.
Fremover vil elinstallatøren, som er tilkaldt af kunden og har udbedret fejlen, skulle afregne med kunden. Ændringen indføres for at ensarte behandlingen af stikledningsfejl på tværs af Cerius og Radius.
Cerius har omkring 400.000 fjernaflæste elmålere ude hos kunderne og kan i mange tilfælde se, om kundens installation er forsynet på alle faser og alternativt, om en fejl er forårsaget af kundens installation eller Cerius’ forsyningsnet. Hvis Cerius er ansvarlig for fejlen, vil virksomheden fortsat sende en tekniker, som det er tilfældet i dag.
Cerius minder om, at de elinstallatører, der udfører arbejdet, selv har ansvaret for at overholde bestemmelserne på Cerius’ installatør-web og gældende regler i henhold til 'Bekendtgørelse om sikkerhed for drift af elektriske anlæg'.
Fakta om den nye proces
Cerius kontrollerer via fjernadgang til elmåleren, om der er spænding på alle elmålerens faser hos kunden.
Hvis der ikke er spænding på én eller flere faser i kundens elmåler, undersøger Cerius, om der er fejl i forsyningsnettet ved en kontrol af, om andre kunder tilsluttet samme kabelskab oplever lignende problemer.
- Hvis ingen andre oplever problemer, skal kunden selv kontakte en elinstallatør og betale for arbejdet.
- Hvis andre har tilsvarende fejl, sender Cerius en tekniker og reparerer fejlen.
- En stikledningsfejl forårsaget af kundens installation er for eksempel fejl i stikledningen, for stor belastning på en enkelt eller flere faser eller en løs forbindelse i stikledningsklemmerne.
- En fejl forårsaget af Cerius’ forsyningsnet er for eksempel en løs forbindelse i kabelskabet eller fejl i andre dele af elnettet.
- En løs forbindelse i kabelskabet kan for eksempel skyldes en defekt sikringspasskrue (bundskrue). I disse tilfælde har Cerius ansvaret, og installatøren skal kontakte Cerius, hvorefter der i de fleste tilfælde vil blive indgået en aftale om fejludbedring på vegne af Cerius.
Elinstallatørens huskeseddel
- Arbejdet er autorisationskrævende, så medarbejdere skal instrueres i, hvordan og hvilket arbejde de må udføre.
- Når du får en opgave, som er Cerius’ ansvar, så skal du kontakte selskabet på telefon 70 29 20 24 for at aftale nærmere.
- Når du udfører arbejde på vegne af Cerius, skal du sende en faktura for udført arbejde.
- Husk at en ny sikring ikke må være større end den sikring, den erstatter. Alle tre sikringer skal skiftes.