-
El
-
VVS
De installatører, som leverer branchens bedste indtjening, tjener i gennemsnit tre gange så meget som de øvrige installationsvirksomheder. Branchens dukse har blandt andet styr på strategi, risikostyring og ledelse.
Der er meget stor forskel på indtjeningen, når man sammenligner de 25 procent af installationsvirksomhederne, som tjener mest, med resten af branchens virksomheder. Gruppen af branchens bedste tjener i gennemsnit hele tre gange så meget som de øvrige installatører, og forskellen er blevet større de seneste år. Det viser ”Installatøranalysen 2018”, som TEKNIQ og revisionshuset Deloitte har udarbejdet på baggrund af installationsvirksomhedernes regnskaber.
Læs også: Installatørerne har travlt - men indtjeningen er stagneret
Analysen peger på en række karaktertræk, som kendetegner de bedst indtjenende virksomheder. Først og fremmest har de en klart defineret strategi, som giver den samlede virksomhed nogle klare mål at forfølge. At få en klar strategi på plads kræver involvering af ledelsen, viden om styrker og svagheder i virksomheden og viden om markedet og konkurrentbilledet. Og ikke mindst tid og vilje.
De store virksomheder skal fokusere på at uddanne deres mellemledere, så de bliver bedre projektledere, der kan sikre, at alle i virksomheden følger strategien og løber i samme retning.
Men når den overordnede strategi er på plads og forankret i virksomheden, er det nemmere at fravælge de opgaver, som ikke er lønsomme eller som risikerer at give tab, og vælge dem til, som sikrer god indtjening. Det forklarer René Andersen, der er partner i Deloitte og en af forfatterne af Installatøranalysen.
– De installationsvirksomheder, som tjener mest, er rigtig gode til at vælge opgaver, som ligger inden for virksomhedens kernekompetence. Og de er samtidig rigtig gode til at sige nej tak til opgaver, som ikke passer til virksomhedens profil og kompetencer, og dermed potentielt kan være tabsgivende. Med en klart defineret strategi er det nemmere at træffe de tilvalg og fravalg hurtigt, så man ikke skal bruge for meget tid på at regne på opgaverne og udarbejde tilbud, konstaterer han.
God ledelse = god indtjening
– God ledelse er, ligesom alt andet godt håndværk, udtryk for, at man mestrer forskellige værktøjer. Det ledelsesmæssige håndværk går som udgangspunkt ud på, at man kan sætte retning og skabe en tillidsbaseret kultur med oprigtig interesse for medarbejderne. Samtidig skal man kunne vise vilje til at drive forretningen på en fair måde, hvor der skabes resultater, og alles indsats anerkendes. Det giver et godt engagement og drive, som igen giver gode resultater, lyder en af konklusionerne i rapporten.
René Andersen mener, at udfordringen med at skabe god ledelse i installationsvirksomhederne har meget forskellig karakter, afhængigt af virksomhedens størrelse.
– For de mindre virksomheder gælder det, at det typisk er ejerledere, der selv har arbejdet i marken, der kommer ind på kontoret. De har typisk ikke nogen ledelsesmæssig uddannelse, og derfor kan det være fornuftigt at bygge den del på, så man ikke bare er fagligt dygtig, men også ledelsesmæssigt kompetent, siger René Andersen.
For de større virksomheder handler det typisk om at opkvalificere sine mellemledere, vurderer han.
– De store virksomheder skal fokusere på at uddanne deres mellemledere, så de bliver bedre projektledere, der kan sikre, at alle i virksomheden følger strategien og løber i samme retning. Det er der i høj grad brug for i installationsbranchen, siger René Andersen.
Han understreger, at de virksomheder, der har styr på strategien og ledelsen, er rustet til at klare sig godt i både gode og dårlige tider.
– De veldrevne virksomheder får en forholdsmæssig større andel af indtjeningen, når der er en positiv udvikling i branchen. Og når aktiviteten er nedadgående, så er de hurtigere til at omstille sig, så de ikke taber så mange penge. Det er fordelen ved at have styr på processerne, konstaterer han.