-
Industri
-
El
-
VVS
-
Beslagsmede
Den nye bogføringslov trådte i kraft den 1. juli 2024 og betyder, at stort set alle virksomheder på et tidspunkt skal bogføre alle deres transaktioner og opbevare bilag i et digitalt bogføringssystem. Loven er et skridt i den rigtige retning men ikke perfekt, lyder det fra TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Starten på måneden markerede også startdatoen for loven om digital bogføring. En lov, der hjælper virksomhedsdriften i en mere digital retning, når virksomheder kræves at bogføre transaktioner digitalt. Den nye bogføringslov er en del af regeringens initiativ ”Automatisk Erhvervsrapportering”. Formålet er at reducere virksomheders administrative byrder ved at digitalisere indberetningen til myndigheder. Det er Erhvervsstyrelsen, der håndterer udrulningen af bogføringsloven.
Hvornår sker det?
Ikke alle virksomheder bliver omfattet med det samme. Det afhænger af virksomhedsform og startdato for virksomhedens regnskabsår. Det er kun regnskabspligtige virksomheder, der bruger et registreret digitalt standard-bogføringssystem, der omfattes af loven fra den 1. juli 2024. De skal desuden først bogføre digitalt fra den dato, de påbegynder et nyt regnskabsår efter 1. juli 2024.
Virksomheder omfattes gradvis af bogføringsloven efter følgende tidsplan (dog først fra den dato, som de påbegynder det nye regnskabsår efter nedenstående dato):
- 1. juli 2024: Virksomheder med pligt til at indsende årsrapport efter årsregnskabsloven, og som bruger et digitalt standard-bogføringssystem, skal bogføre digitalt.
- 1. januar 2025: Virksomheder med pligt til at indsende årsrapport efter årsregnskabsloven, og som bruger et digitalt specialudviklet bogføringssystem, skal bogføre digitalt.
- 2026: Personligt ejede virksomheder med en nettoomsætning på mere end 300.000 kr. skal bogføre digitalt.
Bogføringsloven gør det muligt for virksomheder at vælge forskellige digitale bogføringssystemer:
- Et godkendt standard-bogføringssystem. Alle godkendte systemer kan findes på Erhvervsstyrelsens liste her.
- Et ikke-registreret system – et såkaldt specialudviklet system – som er tilpasset den enkelte virksomheds særlige forhold. Det er virksomhedens eget ansvar at sikre, at systemet lever op til kravene i bogføringsloven.
Et skridt i den rigtige retning
Hos TEKNIQ Arbejdsgiverne bakkes der op om den nye bogføringslov, da den er et nødvendigt skridt i den digitale omstilling, som vil reducere virksomhedernes administrative byrder. Men der bør dog ændres på, hvilke virksomheder, der er omfattet af ordningen, lyder det fra politisk konsulent Emil Hanquist:
- Det kan være ret omkostningsfuldt for særligt enkeltmandsvirksomheder at investere i et digitalt bogføringssystem. Det ville derfor være mere passende at hæve grænsen for, om en virksomhed er omfattet af loven, fra 300.000 kr. til 500.000 kr. i årlig nettoomsætning, siger Emil Hanquist.
Det er muligt at søge tilskud til privat rådgivning om digital bogføring via SMV:Digital. Puljen åbner for ansøgninger den 26. august i år.