-
El
Fordelingen af belastningen på faserne kan mindske belastningen på elnettet, der kun bliver mere udfordret de kommende år. Det kræver dog, at installatørerne kan få de rette målerdata, hvilket jysk netselskab forsøger sig med.
I sidste ende er det husejerens ansvar at sikre, at nettet ikke bliver overbelastet, men i praksis vil det ofte være installatørens opgave, når der bliver installeret nye produkter som eksempelvis ladestandere og varmepumper, der kræver meget energi, lyder det fra Sikkerhedsstyrelsen.
– Installatøren skal følge Fællesregulativet fra forsyningsselskaberne, der dikterer, at der ikke må være en fase-ubalance på mere end 16 ampere, siger Steen Søgaard, teknisk sagsbehandler i Sikkerhedsstyrelsen.
Det samme gælder viden om, at eksempelvis varmepumper trækker asynkront på faserne, selvom de er sluttet til alle tre faser.
– Den information skal også være tilgængelig på montørniveau, hvis problemet skal løses i praksis, siger Steen Søgaard.
Svært at få rette oplysninger
Det ansvar er Dalmose El-Service bevidst om. Installationsvirksomheden oplever bare ikke altid, at der er mulighed for at få de nødvendige oplysninger, når de kontakter det lokale netselskab.
– Jeg ville ønske, at vi havde en større dialog med netselskabet om det her, men når vi ringer, så oplever vi også, at oplysningerne ikke er registreret ordentligt, siger Rasmus Andersen, servicechef og installatør, mens han viser kabelskabet på en parcelhusvej i Vemmelev nær Slagelse.
Og installatørerne kunne godt hive tangamperemeteret frem og begynde at måle på belastningen på de forskellige faser, men det afhjælper ikke problemet, når der kommer ti andre installatører i området og tilkobler nye produkter, lyder argumentationen.
– Der er ikke nogen rød tråd i det, og så bliver det svært, siger Ole Richter Christensen, der er direktør i Dalmose El-Service A/S (Til venstre i billedet).
Hurtig adgang til målerdata
I Jylland har Konstant Net A/S taget den udfordring op og leverer løbende målerdata fra de seneste 14 dage, så installatøren kan få oplyst spændingen på de enkelte faser i en given installation, når han ringer ind.
– På den måde kan vi guide installatøren til, hvor der skal tilsluttes, hvis han kontakter os, siger Brian Guldbæk Christensen.
Derudover arbejder netselskabet med at kontakte kunder, hvor reglerne for højst og mindst belastede faser ikke bliver overholdt.
Men uanset hvad så er der en grænse for, hvor langt man kan nå med bedre fordeling på faserne og mulighed for vejledning.
– Hvis man skal op på en million elbiler, så er det ikke sikkert, at det er nok bare at fordele på faserne. Så kommer vi til at udskifte noget, men forhåbentlig kan vi udskyde processen, så vi ikke skal skifte alt på én gang, siger afdelingschefen.
Men har I så forsømt opgaven med at udbygge nettet i tide?
– Jeg synes, at vi som netselskab har været så forudseende som muligt og udbygget der, hvor vi har set flaskehalsene. Men skulle vi for 10 år siden have udbygget i forhold til, at alle kunne tilslutte en elbil? Det er svært, når man ikke ved med sikkerhed, hvor folk vil lade og med hvilket mønster, siger Brian Guldbæk Christensen.
Se video: Fase-ubalance kan resultere i strømnedbrud
Netselskabet oplevede for godt et år siden, hvor galt det kan gå, når belastningen bliver for stor.
Den 12. februar 2021 faldt temperaturen helt ned til minus 19 grader i Vejle, viser DMI’s vejrdata. Det var en af de koldeste nætter i flere år, og mere end transformatorstationen i det nybyggede boligområde på Frydenlund kunne holde til.
Klokken 6.30 brød den i brand på grund af overbelastning fra de 363 kunder i området, der næsten alle havde en varmepumpe, der arbejdede på højtryk i vinterkulden. Data viste efterfølgende, at den ene fase havde trukket 1600-1700 ampere. Den kan maksimalt køre med 900 ampere, forklarer afdelingschefen.