-
VVS
Med lanceringen af websitet klimahjem.dk rækker Brødrene Dahl for første gang direkte ud til forbrugerne. Ifølge grossisten skal hjemmesiden hjælpe boligejerne med at navigere i varmepumpe- og tilskudsjunglen.
Brødrene Dahl lancerer hjemmesiden klimahjem.dk, som skal gøre det overskueligt for boligejerne at vælge en varmepumpe og søge tilskud til projektet. Kernen i hjemmesiden er et beregningsværktøj, der med udgangspunkt i boligejerens adresse og boligstørrelse beregner pris, årlig besparelse, tilskud og tilbagebetalingstid ved valg af forskellige typer varmepumper.
Ønsker boligejeren efterfølgende at få kontakt til en installatør, som kan installere varmepumpen, videreformidler Brødrene Dahl opgaven til grossistens netværk af VE-certificerede klimainstallatører. Dem er der cirka 100 af på landsplan, og de har alle været igennem en VE-uddannelse. Ifølge Brødrene Dahl vil hver salgsmulighed, som hjemmesiden genererer, blive sendt til to installatører, der er bedst egnet til opgaven ud fra kompetencer og geografisk nærhed.
Installationsmedierne.dk har stillet Bo Velling-Theisen (billedet), der er CMO (marketingdirektør) I Brødrene Dahl, fem spørgsmål til det nye tiltag.
Hvorfor er der behov for en ny hjemmeside om varmepumper. Kan husejerne ikke få alle de informationer, de har brug for i forvejen – eksempelvis på Energistyrelsens side sparenergi.dk?
Energistyrelsens side er rigtig fin, men vores nye side kobler nogle flere ting sammen. Vi prøver at gøre det et hak nemmere for kunden, som bare skal gå ind på siden, skrive deres oplysninger ind, og så sørger vi for, at de kommer i kontakt med en installatør. En af de store udfordringer i øjeblikket er jo at få en installatør, fordi markedet er glohedt. Vi vil gerne gøre processen nem både for kunde og installatør, det er den værdi, vi gerne vil bidrage med.
I sender opgaverne videre til to installatører, som ”er bedst egnet til opgaven ud fra kompetencer og geografisk nærhed”. Hvordan vurderer I, hvem der er mest kompetent?
Vi sikrer os, at de er med i vores netværk af klimainstallatører, og ellers vælger vi ud fra geografi. Vi sidder ikke og er smagsdommere, så hvis der ligger ti installatører, som er med i vores netværk, inden for samme postnummer, så kan det blive en udfordring. Jeg tror dog ikke, den situation vil opstå ret ofte, da der lige nu er 100 installatører i vores klimanetværk i alt. Men i så fald vil vi bestræbe os på at dele sol og vind lige, så det ikke altid er de samme, der får de gode salgsmuligheder.
Med det nye koncept indsamler I salgsmuligheder og vurderer, hvilke installatører i jeres netværk der skal have opgaven. I dag står installatørerne selv for at skaffe deres kunder. Hvilken værdi skaber det for installatørerne, at I bliver mellemled i processen?
Først og fremmest er der ikke nogen, der er tvunget til at være med i det her. Det vores analyser viser er bare, at forbrugerne er blevet rigtig gode til at shoppe selv. Det kan både være på nettet eller i Silvan og Bauhaus. Altså udenom vores salgskanal. Derfor tillader vi os at gå den anden vej og forsøge at holde omsætningen i vores salgskanal – i samarbejde med de installatører, der gerne vil os. Vi vil gerne skabe en samlet løsning, der gør det nemt for slutbrugeren at komme i gang – og så er det op til installatøren at installere og lave after-sales pakken.
I den pressemeddelelse I har sendt ud om den nye hjemmeside, er du citeret for at sige, at du gerne vil slå fast med syvtommersøm, at I ikke sælger direkte til slutbrugerne. Vil det ikke være et naturligt næste skridt, når I nu får kontakt med dem?
Vi kommer ikke i morgen med en hjemmeside, der sælger direkte til forbrugerne. Hvad der sker om et år, det skal jeg ikke kunne sige, vi følger markedet ligesom vores konkurrenter. Men på nuværende tidspunkt er det her vores model.
Hvad får Brødrene Dahl ud af det her tiltag forretningsmæssigt?
Det her tiltag skulle gerne være med til at løfte vores markedsandel på varmepumpemarkedet. Hvis forbrugeren via os bliver koblet til en af vores kunder, så får vi en bedre forretning, end vi havde før. Så det er klart, at det her ikke er for vores blå øjnes skyld, vi skal jo alle leve og tjene penge. Og det kan man gøre på forskellige måder. Vi bliver ofte skudt i skoene af vores kunder, at vi grossister ligner hinanden. Det her er et forsøg på at tænke nyt og differentiere os.