-
El
-
VVS
-
Industri
-
Beslagsmede
Elstyrkens arbejde med bæredygtighed går på to ben: Der skal ”orden i eget hus” og skabes salgbare løsninger til kunder, der gerne vil være selvforsynende med grøn energi. Men vejen derhen er fyldt med udfordringer, fortæller Sanne With-Hansbøl, der er head of sustainable business development i virksomheden.
– Du må gerne citere mig for, at vi har arbejdet med strøm i 20 år, og det ensidige fokus på pris var ved at blive så røvkedeligt, at det er forfriskende, at det har fået en værdi at opføre sig ordentligt. Vi er på vej derhen, hvor det at drive en anstændig og bæredygtig forretning betyder, at du bliver udvalgt frem for konkurrenterne, lyder meldingen fra Sanne With-Hansbøl.
Hun står i spidsen for arbejdet med at skabe det, hun kalder en bæredygtighedstransformation i Elstyrken a/s, som er en 20 mand stor elinstallationsvirksomhed beliggende i Gentofte nord for København. Vi er en halv time inde i interviewet, og da snakken falder på, hvor vigtigt bæredygtighedsarbejdet er for at kunne klare sig i fremtidens konkurrence, lyser engagementet ud af øjnene.
Den del vender vi tilbage til. Først er det nemlig vigtigt at slå fast, hvad en bæredygtighedstransformation - med Sanne With-Hansbøls ord - betyder hos en helt almindelig elinstallatør.
- Alle i virksomheden skal tænke anderledes og mere langsigtet, end blot at løse en given opgave hurtigst muligt. Vi skal opføre os ordentligt og minimere vores CO2-aftryk. Det er udfordrende at lave forandringen, når vi hverken har en oversvømmet flod i baghaven, har smog i luften eller kan smage metal, når vi trækker vejret. Dermed mærker vi ikke klimaforandringerne så tydeligt, og det kan derfor være svært at motivere sig selv til at skabe den nødvendige forandring, siger Sanne With-Hansbøl.
- Det skal altså være vores fornuft, der driver arbejdet fremad. Det er dét arbejde, vi er gået i gang med internt i virksomheden – og det er en lang proces, fordi forandringer er besværlige, og det er nemmere at gøre, som man altid har gjort, konstaterer hun.
Prioritér og fokusér
Men hvor starter man på det uoverskuelige arbejde med at skabe en mere bæredygtig forretning? Hvor tager man fat? Og hvad skal man prioritere først? Den del har Elstyrken fået hjælp til gennem det EU-finansierede støtteprogram SMV:Grøn og via sparring med konsulenthuset H&E Agenda. Elstyrken er blevet guidet til at fokusere på, at ”skabe orden i eget hus” og på at skabe grønne løsninger til kunder, der ønsker at tage kontrol over egen energiforsyning og blive selvforsynende med grøn energi.
At skabe orden i eget hus betyder ifølge Sanne With-Hansbøl, at virksomheden er begyndt at kortlægge, hvor stort et klimaaftryk driften af virksomheden skaber. Når det er på plads, kan man nemlig begynde at se på, hvor det giver mest mening at skabe forandringer. Affaldshåndtering er et af de områder, Elstyrken bruger mange kræfter på i øjeblikket. Virksomheden har blandt andet holdt en workshop med nogle af de montører, der var motiverede, og startet med at se på hvilke typer af affald virksomheden genererer, og hvordan det skal håndteres.
– Der er forskellige scenarier. Når vi er ude på en byggeplads, så er det jo ofte bygherre, der sørger for affald. Så har vi ikke noget med det at gøre. Men hos hr og fru Jensen tager vi affaldet med. Og hvordan får vi så skabt en proces, så vi kan opgøre, hvor meget CO2 vores affald udleder? De beregninger er svære at lave, men det er afgørende, at vi finder en enhed at måle i, så vi kan registrere et håndgribeligt tal og dermed begynde at forbedre os, siger Sanne With-Hansbøl.
Lige nu arbejder virksomheden på at indrette bilerne, så det er nemt at veje og registrere affaldet, inden det bliver afleveret på genbrugspladsen.
- Det skal være nemt for montørerne at gøre den del af arbejdet, for ellers bliver det ikke en fast rutine. Det havde også været en god løsning, at alle fik vejet deres affald, når det blev afleveret på genbrugspladsen, men vi kan jo ikke sidde og vente på, at den slags bliver en mulighed, konstaterer hun.
Selvforsynende kunder
Det andet område, som Elstyrken har valgt at fokusere på i sin bæredygtighedstransformation, er at skabe løsninger, som kan gøre kunderne selvforsynende med grøn energi. Årsagen til dette fokus er den uforudsigelige verdenssituation, som påvirker energiforsyningen på tværs af landegrænser. Virksomheden har derfor igangsat et samarbejde med DTU om at udvikle en løsning, der kombinerer solceller, næsten lydløse vindturbiner, hybridinverters og en kraftig batteripakke. Løsningen er stadig under udvikling, men Sanne With-Hansbøl ser et stort potentiale i markedet.
– Vi vil gerne tilbyde vores erhvervskunder en grøn løsning, der sikrer, at de kan switche on and off forsyningsnettet, det vil også gøre dem mindre sårbare ved nedbrud eller store prisudsving på energien, som vi oplevede i 2022.
– Vores tese er, at de nødvendige produkter til løsningen er udviklet, men vi har brug for DTUs hjælp til at sætte dem sammen. Og vi har også brug for hjælp til at afdække markedet, så vi ved, hvornår erhvervslivet er klar til at investere i den her slags løsninger. Til gengæld har vi alle de nødvendige kompetencer og VE-certificeringer inhouse, så vi kan installere løsningerne, når de er klar, forklarer Sanne With-Hansbøl.
Det er naturligvis planen, at der skal ”bygges” software ovenpå løsningen, så det bliver muligt at måle, hvad der bliver produceret af grøn strøm, og hvor meget sort emission, der bliver sparet. Den del får erhvervskunderne - og særligt de helt store virksomheder - nemlig brug for at kunne dokumentere.
Elstyrkens bæredygtighedsstrategi går på to ben. Der skal skabes "orden i eget hus" i virksomheden i Gentofte, og derudover skal der udvikles løsninger, der kan gøre erhvervskunderne selvforsynende med grøn energi, fortæller Sanne With-Hansbøl.
Ifølge Sanne With-Hansbøl er strategimålet, at de første selvforsyningsløsninger skal være klar til kunderne i 2024. Og når man udvikler noget nyt, dukker der nye bæredygtighedsudfordringer op.
– Vi skal blandt andet finde ud af, hvordan vindtubinerne egentlig er produceret? Kan vi skille dem ad og genanvende materialerne? Og vi skal vide, hvor meget emission produktionen har genereret. Det skal modregnes, hvis vi skal være ordentlige. Der må vi finde et leje, der er godt nok for nu. Og sige højt at det er der, vi er.
Krav vil dryppe ned
Sanne With-Hansbøl pointerer flere gange, at det er okay at kommunikere, at man som virksomhed ikke er i mål med bæredygtighedstransformationen. Det vigtige er, at man er gået i gang – og demed er vi tilbage ved den engagerede snak om, hvordan bæredygtighedsarbejdet skal sikre konkurrencefordele på fremtidens marked.
– Du dør, hvis du ikke går i gang med arbejdet. Og jo før du starter, jo mindre omvæltende, bliver det for dig, siger hun.
Den pointe har en vis tyngde, fordi de kommende år byder på det, Sanne With-Hansbøl kalder ”en tsunami” af nye EU-krav på bæredygtighedsområdet, som virksomhederne skal leve op til. Og jo længere du er, jo nemmere bliver det at honorere kravene, mener hun.
– Det kan godt være, at kravene ikke er specielt hårde for en mindre installationsvirksomhed, men vi er underleverandører til store virksomheder, som skal leve op til helt andre skrappe bæredygtighedskrav. Og det kommer til at dryppe ned på os i forhold til registrering og dokumentation. Hvis ikke vi har styr på egen forretning og kan levere data på vores bæredygtighed, nemt og hurtigt, til vores store kunder, så finder de nogle andre, der kan, og så mister vi opgaven. Og det er dér, det begynder at gøre ondt, at du ikke gik tidligt i gang, understreger hun.
Tal og vær ærlig
Selvom Elstyrken har hjemme i jantelovs-Danmark ønsker Sanne With-Hansbøl at gøre opmærksom på virksomhedens fokus på bæredygtighed i markedsføringen af virksomheden allerede nu, fordi Elstyrken håber at inspirere andre til at komme i gang. Man skal bare være ærlig om, hvor langt man er nået, mener hun og understreger vigtigheden af, at vi hver især gør, hvad vi kan allerede nu. Klimaforandringerne er nemlig så tydelige, at det kun kan gå for langsomt, mener hun.
– Vi viser verden, hvad vi gør. Det er ikke at forveksle med pral, for vi er ikke på et pralestadie endnu overhovedet. Jeg vil nærmere sige, at vi roder rundt, men vi har meget mere styr på det, end da vi startede. Og hvis vi får kritik, så må vi forklare, hvorfor vi har valgt, som vi gør.
- Når man sætter sig ind i hvilket aftryk, de forskellige dele af forretningen genererer, er det også nemmere at prioritere og forklare, hvorfor vi gør, som vi gør. Og vi kan ikke det hele på én gang. En kæmpe del af den her øvelse er at selektere, snævre ind og gøre indsatserne simple nok til, at de gør en reel forskel. Hvis vi tager for meget ind, brænder vi sammen. Så min klare anbefaling er at tage arbejdet i mindre bidder og så bygge på. Det fungerer for os.
-
Inspiration til arbejdet med bæredygtighed
TEKNIQ Arbejdsgiverne står bag et e-læringsværktøj, der kan hjælpe medlemsvirksomhederne med at prioritere arbejdet med bæredygtighed.
TEKNIQ Arbejdsgiverne stiller også Valifieds digitale platform til rådighed for medlemmerne. Platformen gør det enkelt at lave en bæredygtighedsrapport med CO2-beregning for din virksomhed.
Læs også rapporten "20 grønne og digitale forretningsmuligheder for Industri- og installationsvirksomheder", som Boston Consulting Group har udarbejdet for TEKNIQ Arbejdsgiverne.