-
El
-
VVS
-
Industri
-
Beslagsmede
Arbejdstilsynet har for første gang beskrevet arbejdsmiljørepræsentantens rolle i en ny bekendtgørelse. Det er en fordel for arbejdsgiverne. Tidligere har nogle repræsentanter leget betjente – mens andre fejlagtigt har fået hele ansvaret overdraget af ledelsen.
Den nye bekendtgørelse fra 1. februar skal gøre det lettere for virksomhederne at forstå, hvad arbejdsmiljørepræsentantens rolle er, og hvad den udpegede arbejdsleders rolle er i arbejdsmiljøorganisationen (AMO). Der er ikke tale om en ændring af rollerne, men derimod en tydeliggørelse.
- Der har tidligere været en del uklarhed om, hvad rollen som arbejdsmiljørepræsentant er. Vi har som arbejdsgivere oplevet, at nogle repræsentanter misforstår rollen. Enkelte har nærmest været politibetjent på arbejdsmiljøområdet både i forhold til ledelsen og til sine kolleger. Det er jo ikke meningen, siger Katrine Nordbo Jakobsen, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Mere samarbejde - mindre betjent
Nu har arbejdsmiljørepræsentantens rolle fået sin egen paragraf i bekendtgørelsen. Heraf fremgår det, at repræsentantens rolle er at bidrage til samarbejdet i AMO med viden og erfaringer på vegne af medarbejderne og komme med forslag til løsninger og forebyggelse i arbejdsmiljøet.
- Arbejdet i arbejdsmiljøorganisationen handler om samarbejde mellem ledelse og medarbejdere om at skabe et godt arbejdsmiljø og finde gode løsninger. Jeg vil foreslå, at man bruger de nye regler som anledning til at tale om, hvordan man bygger på et godt samarbejde i AMO , siger Katrine Nordbo Jakobsen.
Ansvar overladt
Arbejdsmiljørepræsentanterne har ikke været ene om at misforstå deres rolle i arbejdet med virksomhedens arbejdsmiljø. I nogle virksomheder har ledelsen ganske enkelt overladt ansvaret for arbejdsmiljøet i hverdagen til medarbejdernes repræsentant.
- Det er en misforståelse, som jeg af og til har oplevet i en virksomhed. Men man kan ikke overlade arbejdsmiljøansvaret til medarbejderne. Man kan fordele opgaverne imellem sig i arbejdsmiljøorganisationen, men ledelsen har det endelige ansvar og skal sørge for at følge op, siger Katrine Nordbo Jakobsen, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Bekendtgørelsen
Arbejdsledernes rolle i samarbejdet om arbejdsmiljø er også blevet beskrevet i den nye bekendtgørelse. Bekendtgørelsen er tilgængelig på Arbejdstilsynets hjemmeside, og de relevante rollebeskrivelser ses paragraf 17 og 18.
-
Arbejdsmiljørepræsentantens rolle:
Arbejdsmiljørepræsentantens rolle er inden for det område, som arbejdsmiljøgruppen dækker, at repræsentere de ansatte i samarbejdet om arbejdsmiljø og i den forbindelse
1: Bidrage med viden og erfaringer om de ansattes arbejdsmiljø herunder være i kontakt med de ansatte
2: Bidrage med forslag til forebyggelse af risici i arbejdsmiljøet og løsninger på sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål