-
Industri
Skoler på Sjælland, Sydfyn og Langeland skal være med til at sikre unge til de 500 lærlingeårsværk, der vil opstå ved bygningen af verdens længste sænketunnel på Femern. Tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen skal stå i spidsen og bistå entreprenørkonsortierne på Femern Bælt-projektet med at finde unge kandidater.
Et af Danmarkshistoriens største infrastrukturprojekter er i fuld gang ved Rødbyhavn på Lolland. Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen skaber tusindvis af arbejdspladser, og entreprenørerne er kontraktuelt forpligtet til også at oprette mindst 500 årsværk til lærlinge og elever.
Smede og svejsere
Nogle af de største faggrupper er smede, proces operatører, struktører, maskinførere, elektrikere, mekanikere, lagerarbejdere, tømrere og svejsere.
Det er i midlertidig en stor udfordring at finde unge nok. Dels ligger den primære byggeplads langt fra de store byer, dels er der faldende tilslutning til de erhvervsuddannelser, som skal levere lærlinge til projektet.
Derfor iværksætter Sund & Bælt nu et nyt fremstød med tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen i spidsen, der skal skabe opmærksomhed om de gode job- og uddannelsesmuligheder, som byggeriet af Femern Bælt-tunnelen giver.
500 år
-Med Femern Bælt-projektet skaber vi udvikling og arbejdspladser, og ikke mindst 500 lærlingeårsværk, som også er attraktive for unge fra resten af Sjælland og fra Sydfyn og Langeland. Nu handler det om at få så mange unge som muligt til at bruge muligheden for at få en erhvervsuddannelse. Derfor glæder det mig, at Sund & Bælt sammen med Poul Nyrup Rasmussen gør en ekstra indsats for at gøre byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til en attraktiv arbejds- og læreplads, siger transportminister Trine Bramsen.
Færdig 2029
Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen begyndte officielt den 1. januar 2021. Verdens længste sænketunnel vil stå færdig i 2029. Til den tid vil det være muligt at krydse Femern Bælt på syv minutter i tog og 10 minutter i bil.