-
El
Der er klare krav på vej til hvor mange elladestandere, der skal være langs de danske motorveje. Det er resultatet af en ny EU-aftale.
En ny EU-aftale (AFI-direktivet) skal sætte skub i opsætningen af ladestandere i EU's medlemslande.
Aftalen stiller krav om, at der bliver etableret en elladestation for hver 60. kilometer til elbiler og for hver 120 kilometer til ellastbiler langs Europavejene, som i Danmark er E45, E20, E39, E47, E55. Derudover stiller aftalen også krav om, at der i medlemslandene opjusteres med 1,3 kW ladeydelse for hver solgte elbil - så efterspørgslen bliver forbrugerdrevet.
Den nye aftale er en revision af det EU-direktiv, som sætter rammerne for udbredelse af alternativ infrastruktur i EU. Revisionen kommer, fordi udviklingen for alternativ infrastruktur er gået for langsomt og for ujævnt blandt EU's medlemslande. Derfor bliver der nu stillet konkrete krav. I dansk kontekst betyder det, at ‘Lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport’ og ‘Ladestanderbekendtgørelsen’ skal revideres.
Nødvendigt skub
Installatørvirksomhederne kan dermed forvente, at der i fremtiden kommer flere offentlige udbud på opsætning af ladestandere, så vi i Danmark lever op til EU-kravene på nationalt plan.
EU-medlemslandene skal indsende deres planer for, hvordan de vil komme i mål med forordningens bestemmelser senest den 1. januar 2024. Planen vil derefter blive behandlet i EU-kommissionen de efterfølgende seks måneder. Medlemslandene skal indrapportere status på planen første gang inden den 1. januar 2027.
Hos TEKNIQ Arbejdsgiverne stiller man sig positiv overfor den nye aftale, som vil sikre, at den grønne omstilling på transportområdet får et nødvendigt skub.
- Med de politiske ambitioner om helt at stoppe for salget af biler, der kører på fossile brændsler, inden 2035, er det helt afgørende, at man udvikler en stabil ladeinfrastruktur i hele Europa, som er på forkant med behovene. Hvis forbrugerne og erhvervsliv skal overbevises om, at tiden er inde til at skifte til eldrevne køretøjer, så er det vigtigt, at vi skaber et trygt marked for forbrugerne. I dag ved vi, at den største barriere for at investere i en elbil er frygten for ikke at kunne lade sin bil op, og derfor er aftalen rettidig omhu, siger Troels Hartung, der er chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.