-
VVS
-
El
Det er slut med at vælge benzin eller dieselbil som firmabil hos stålleverandøren Sanistål. De 181 firmabiler er den største post i virksomhedens miljøregnskab, så fra årsskiftet købes der alene rene elbiler. Regnestykket forventes at gå i plus både på miljø og økonomi.
- Vi har selvfølgelig regnet på økonomien i denne indsats. Indkøb og drift vil cirka gå i nul i forhold til almindelige biler. I det regnestykke har vi dog sat reserver af til uforudsete forhold. Men det er også en principbeslutning at skifte til el, så vi havde også skiftet med et minus i regnestykket, siger adm. direktør Claudio Christensen, Sanistål.
Direktøren selv er erfaren ud i elbiler. Han købte en af de første Tesla’er i 2013. Og i dag venter en BMWi3 ude i garagen derhjemme.
I dag er CO2-udledningen fra firmabilerne den største post i klimaregnskabet. Hele 42 procent af Saniståls samlede CO2-udledning stammer fra 181 firmabiler, hvoraf langt de fleste kører på diesel eller benzin.
- Vi har frem til nu forsøgt at motivere vores medarbejdere til at vælge en el-firmabil, men vi må erkende, at det går for langsomt, hvis vi virkelig vil gøre en forskel for miljøet. Derfor har vi besluttet, at det fra næste år ikke længere er en mulighed at få en firmabil, der kører på diesel eller benzin. Alle nye firmabiler i Sanistål vil fremover være elbiler, siger Claudio Christensen.
Næste år bliver der sat ladestandere op ved 15-20 Sanistål-lokationer rundt omkring i landet. Sælgerne får opladere på hjemadressen. Al leverance af det købte stål foregår via en aftale med Danske Vognmænd. Denne transport ændres der ikke på.
Kim Trandberg Kjøller var den første sælger i Sanistål, der skiftede til en elbil. Det er nu mere end et år siden, og han er glad og tilfreds med, at han nu belaster miljøet mindre.
-Jeg har det godt med at køre rundt i en bil, som ikke forurener. Vi skal jo passe på vores fælles miljø, så der også er noget tilbage til vores børn og børnebørn, siger Kim Trandberg Kjøller, der synes, at det er en god ide, at alle hans kolleger nu også kommer til at køre elbil.
Omlægningen af Saniståls bilflåde vil foregå over de næste tre år i takt med, at de nuværende firmabiler skal skiftes. Det er forventningen, at der kun er elbiler i Saniståls bilflåde i løbet af 2027. Stålleverandøren arbejder systematisk på mere bæredygtighed. I Billund har virksomheden investeret i en lille solcellepark for at få erfaringer med at producere eget energiforbrug.
Kim Trandberg Kjøller var den første sælger i Sanistål, der skiftede til en elbil.