Der er ingen lov eller regler som kræver projektgennemgang, men det er en rigtig god idé at lave den alligevel for at sikre, at projektet er bygbart, og så forventningerne mellem bygherre og entreprenør til projektet er afstemt.
Projektgennemgangen er samtidig en mulighed for at få tydeliggjort eventuelle spørgsmål eller uklarheder i forbindelse med projektet, som bygherren og hans rådgivere i så fald kan vejlede om.
Sørg for at skrive spørgsmål, beslutninger eller aftaler fra projektgennemgangen ned, så de kan dokumenteres.
Hør hvordan projektgennemgangen foregår, og hvilke ting du skal være opmærksom på i den forbindelse.
Vedligeholdelse og forringelse
Dette emne handler om, hvor længe I har vedligeholdelsespligten og ansvaret for forringelse af det, der er leveret, dvs. tidspunktet for det, der på jura-sprog hedder "risikoens overgang".
Tidspunktet for risikoens overgang er leveringsdatoen.
I har ansvaret for alt vedrørende jeres del af projektet/opgaven frem til afleveringstidspunktet, mens alt det, der går i stykker efter afleveringstidspunktet er bygherrens risiko.
Det er derfor vigtigt, at I overholder tidsplanen og får projektet færdiggjort og afleveret til tiden, og bliver frigjort for den risiko der ligger i at noget bliver ødelagt, brænder, mv.
Eksemplet med maleren der banker én af vores lamper ned med sin stige illustrerer entreprenørens ansvar for forringelse indtil afleveringstidspunktet, og at entreprenører, der forvolder skade på hinandens arbejde, er bygherren uvedkommende.
Hvis bygherren tager en del af bygningen i brug inden afleveringsdatoen, betragtes det som en delaflevering, hvor risikoen overgår til bygherren.
I disse tilfælde er det dog vigtigt at være opmærksom på, om der i kontrakten er gjort tilføjelser til de entrepriseretlige regler som gør, at I ikke kan få lov til at lave delaflevering.
Byggeherrens ændringsret
Bestemmelsen i AB92 §14 om bygherrens ret til at kræve ekstraarbejder er en særbestemmelse, og ikke en almindelig, aftaleretlig regel.
Bestemmelsen giver bygherren ret til at bestille ekstraarbejder, eller ændringer af projektet, hvis han har lyst. Entreprenøren har således pligt til at levere disse ekstraarbejder, og bygherren kan kun i helt særlige tilfælde vælge en anden entreprenør til arbejdet, f.eks. hvis:
- Entreprenøren har udført mangelfuldt arbejde (så bygherren kan forvente at ekstraarbejdet også vil være udført med mangler),
- Entreprenøren er forsinket med projektet (så bygherren har grund til at antage, at ekstraarbejdet også vil blive forsinket)
- Entreprenøren kræver urimelig betaling for ekstraarbejdet
Husk at ekstraarbejde (projektændringer) også aftales skriftligt (f.eks. i en aftaleseddel, et byggemødereferat, et tilsynsnotat, mv.), så det kan dokumenteres, og så der ikke er tvivl om, at bygherren har bestilt arbejdet.
I forbindelse med ekstraarbejde er det vigtigt, at undersøge konsekvenserne for prisen, leveringstiden eller for sikkerhedsstillelsen. Sørg for at aftale disse forhold med bygherren, og få aftalen på skrift, så den kan dokumenteres.
Pris og mængde af ekstraarbejde
Ekstraarbejde kan udføres enten til en enhedspris, eller (hvis arbejdet ikke står anført på en tilbudsliste) efter aftale, eller som regningsarbejde.
Enhedspriser er priser på ressourcer (f.eks. svendetimer) eller materialer, som entreprenøren har givet faste tilbudspriser på, og som fremgår af en tilbudsliste.
En "løs" enhedspris betyder, at bygherren kan købe disse ydelser i en ubegrænset mængde, forudsat at prisen ikke overstiger 15% af entreprisesummen.
Hvis entreprenøren har lagt en enhedsmængde ind i tilbudslisten, kan bygherren købe ydelserne i denne mængde og op til 100% ekstra - igen forudsat, at prisen ikke overstiger 15% af entreprisesummen.
Byggeherrens tilsyn
Bygherren kan benytte sig af professionelle rådgivere, som f.eks. har erfaring med at projektere, tegne, byggeledelse, mv.
Bygherrens tilsyn - dvs. professionelle rådgivere - varetager bestemte opgaver som f.eks.:
- Tekniske afklaringer
- Byggemøder (mødeledelse, referatskrivning, mv.)
- Indkaldelse til afleveringsforretning
- Anvisninger af aconto- og slutbetaling til faktisk betaling fra bygherrens side
Bygherrens tilsyn kan ikke:
Bestille ekstraarbejder (med mindre det ligger i deres fuldmagt)
Byggemøder
Byggemødernes formål er at lave en status på byggeriets fremdrift og sikre at projektet gennemføres i overensstemmelse med tidsplanen.
Byggemødet tager ofte også stilling til tekniske eller økonomiske spørgsmål i forhold til projektet.
Spørgsmål, der opstår i forbindelse med selve udførelsen af projektet, håndteres enten via tekniske forespørgsler, eller tages op på byggemøder.
Der er ingen regler for, hvor hyppigt der skal afholdes byggemøder. Det afhænger af situationen. I nogle tilfælde er det nødvendigt med daglige byggemøder, mens det på andre opgaver kun er nødvendigt at mødes én gang om ugen, eller hver 14. dag.
Forberedelsen til byggemødet er vigtig, og det er vigtigt at sørge for, at alle spørgsmål, beslutninger og aftaler bliver skrevet ned og dokumenteret.
Sådan forbereder du dig til byggemøder:
- Læs sidste byggemødereferat og sæt dig ind i, hvad der er aftalt
- Find ud af, hvor langt I er i jeres proces
- Vurdér om de entreprenører, der ligger foran jer bliver færdige til tiden
- Gennemgå pladsen og se om der er forhold, som kan give problemer, eller om noget skal på plads
Byggemødet har stor processuel værdi i tilfælde af tvister, og byggemødereferatet har stor bevismæssig værdi. Det er derfor vigtigt at sikre, at byggemødereferater indeholder en præcis gengivelse af det, der er aftalt, eller forhold, som i har gjort gældende på byggemødet.
Hvis I har kommentarer eller indsigelser til byggemødereferatet, så sørg enten for at få referatet præciseret, eller gør skriftlig indsigelse, f.eks. via e-mail til byggelederen, så der er dokumentation for hvad I har gjort indsigelse imod.
Betaling
Hvis arbejdet efter AB92, har man som entreprenør krav på at få betaling fra bygherren 1 gang om måneden for det, der er produceret og for de leverancer, f.eks. materialer, der er modtaget på pladsen.
Det er ikke et krav, at materialer skal være monteret før de kan faktureres.
Når aconto-fakturaen er afsendt, skal entreprenøren efter AB have betaling indenfor 15 arbejdsdage. Bygherren og hans tilsyn har således 15 dage til at vurdere, om der er leveret korrekt ydelse.
Hvis bygherren mener at leverancen er mangelfuld, har han ret til at sige at I kun får delvis betaaling for jeres faktura.
En anden betalingsmodel, som alternativ til månedlig fakturering, er betaling efter en betalingsplan, f.eks. en fast procentdel pr. måned, eller beløb, der udbetales på fastlagte datoer.
Hvis opgaven udføres for private efter AB Forbruger er reglen, at betalingen først sker, når opgaven er leveret.
Det kaldes på jura-sprog "samtidighedsgrundsætning" der betyder, at ydelsen skal leveres før der kan kræves betaling.
Forudbetaling
De almindelige entrepriseretlige regler giver mulighed for at kræve en forudbetaling på til 4 uger før opgaven skal leveres.
Ulempen ved at kræve en forudbetaling er dog, at bygherren så kan kræve sikkerhed for det forudbetalte beløb.
Indeksregulering af entreprisesummen
Hvis projektet/byggeopgaven strækker sig over længere tid, er det relevant med indeksregulering af entreprisesummen, så entreprenøren kompenseres for de omkostningsstigninger, der måtte være i perioden.
Ifølge AB, er prisen er fast i hele byggeperioden, så muligheden for at indeksregulere entreprisesummen er kun tilstede, hvis entreprenøren har benyttet sig af et standardforbehold, som gør det muligt at regulere tilbudssummen, og hvis forbeholdet fremgår af et dokument med en højere prioritet, dvs. som ligger højere i dokumenthierakiet end AB.
Hvis forbeholdet er skrevet ind i entreprenørens tilbud har det således stor betydning for muligheden for at indeksregulere entreprisesummen, om tilbuddet ligger højere eller lavere i dokumenthierakiet end udbudsmaterialet.
Slutregning
Når vi er færdige med aconto-faktureringen og arbejdet er udført, fremsendes slutregningen.
Reglen er, at slutfakturaen kan fremsendes 25 dage efter afleveringen.
Hvis slutfakturaen ikke fremsendes indenfor denne frist, kan bygherren rykke, og entreprenøren har en frist på 10 dage til at fremsende slutfakturaen.
Ved betaling gælder at hvis bygherren er helt eller delvis enig i at I har penge til gode, så skal han betale. Hvis der er noget han ikke mener i skal have betaling for, skal han skriftligt redegøre for årsagen til indsigelsen mod udbetalingen. I så fald kan bygherren holde denne del af betalingen tilbage.
Det er vigtigt i forbindelse med aconto-fakturering at være opmærksom på betalingsbetingelserne. Her kan entreprenøren tjene penge.
Hvis bygherren ikke betaler fakturaerne til den fastlagte tid i overensstemmelse med betalingsbetingelserne, forrentes beløbet fra den dag fakturaen er modtaget.
Sagkyndig beslutning
Hvis der opstår uoverensstemmelse mellem bygherre og entreprenør om betaling, kan man bede om en sagkyndig beslutning. Det er typisk en ingeniør eller en håndværksmester, som besigtiger arbejdet og vurderer, om der er leveret en korrekt ydelse i forhold til aftalegrundlaget.
Hvis den sagkyndige vurderer at arbejdet er udført korrekt, bliver bygherren pålagt at betale. I modsat fald - hvis arbejdet ikke er udført korrekt - får bygherren medhold i, at han kan holde en del af betalingen tilbage indtil entreprenøren har leveret en korrekt ydelse.
Standsningsvarsel
Hvis der ikke fra bygherrens side er gjort indsigelser, og han ikke betaler de fremsendte fakturaer rettidigt, kan entreprenøren true med at standse arbejdet.
Det foregår ved at indsende et skriftligt påkrav - et standsningsvarsel - til bygherren om, at arbejdet indstilles, hvis fakturaen ikke betales senest 5 arbejdsdage fra standsningsvarslet er afsendt. De 5 arbejdsdage regnes fra og med den dag, hvor standsningsvarslet udsendes.
I så fald er det dog vigtigt at være opmærksom på, at der ikke må rigges af på pladsen, før fristen på de 5 arbejdsdage er udløbet.
5 dages reglen skærpes i den nye AB18, hvor varslet nedsættes til 3 arbejdsdage.
Tidsfristforlængelse