Du skal nu lære mere om de rammer og regler der gælder, når du arbejder med salg, og skaffer arbejde til virksomheden.
I videoen nedenfor fortæller Stig Høding om de love og regelsæt, der gælder på entrepriseområdet.
Love og regelsæt på entrepriseområdet
Der findes ikke en entrepriselov, som indeholder alle de rammer og regler som gælder for byggeopgaver.
De vigtigste rammer og regler findes i flere love og regelsæt, hvor de vigtigste er:
- Aftaleloven
- Renteloven
- Købeloven
- EU direktiver, udbuds- og tilbudslov
- AB92 (fremover AB18, mv.
- AB Forbruger
- Sædvaner ("det vi plejer at gøre i sager som denne")
AB og Sædvaner er ikke love, men regelsæt, eller aftalevilkår, hvor bygherre og entreprenør i den enkelte sag aftaler, hvad der skal ske. De bliver dermed en del af aftalegrundlaget, som aftalens parter er forpligtet til at overholde.
Entrepriseformer
Der findes en række forskellige entrepriseformer, som har betydning for din virksomheds rolle og ansvar i en sag/opgave, og som du derfor skel kende:
- Totalentreprise (totalentreprenøren er ansvarlig overfor bygherren for hele entreprisen, inklusive projektering)
- Hovedentreprise (bygherren (og dennes rådgiver) sørger for alt, og din opgave som hovedentreprenør er at sikre, at de forskellige underentreprenører (murerentreprenører, teknikentreprenører, mv.) leverer som aftalt)
- Storentreprise (bygherren (og dennes rådgiver) sørger for alt, og indgår aftaler med en eller flere storentreprenører, som har til opgave at lave aftaler med underentreprenørerne)
- Fagentreprise (bygherren (og dennes rådgiver) sørger for alt. Du (din virksomhed) får typisk opgaven direkte fra bygherren, og opgaven består i at udføre fagspecifikke dele af entreprisen, f.eks. el-entreprise, vvs-entreprise, mv.
Installationsvirksomheder indgår typisk i rollen som fagentreprenør, så det er sandsynligvis denne type af entrepriseopgaver, du oftest kommer til at stifte bekendtskab med i hverdagen.
Spjæld- og serviceopgaver (uden tilbud)
Som leder kommer du ud for mangeartede opgaver i hverdagen. Der, hvor du skal være særligt opmærksom på de juridiske rammer og regler, er ved følgende opgavetyper:
Spjældopgaver, som typisk udføres uden forudgående tilbud og udføres som:
- Regningsarbejde, eller
- Overslag
Serviceopgaver
Tilbuds-/kontraktarbejde (som typisk udføres på baggrund af et tilbud)
Spjældopgaver
Spjældopgaver er en fællesbetegnelse for småopgaver eller reparationer, eller hasteopgaver, der skal udføres akut, her og nu.
Spjældopgaver udføres typisk efter overslag, eller som regningsarbejde. Her skal du være opmærksom.
Regningsarbejde
Ved regningsarbejde er kunden som udgangspunkt forpligtet til at betale det beløb regningen lyder på, naturligvis forudsat at du har brugt den tid og de materialer, som er aftalt med kunden, og at det ikke ved en evt. retssag klarlægges, at prisen er "ubilligt", dvs. urimelig høj i forhold til det arbejde, der er udført.
Husk når du fakturerer regningsarbejde, at fakturaen skal indeholde både medgået tid og materialer.
Overslag
Prisoverslag er ikke et tilbud. Det er en prisindikation, og ikke en bindende pris. Det betyder at den endelige pris kan blive både mindre eller højere end overslaget.
Uanset at overslag ikke er en bindende pris, skal du være meget forsigtig. Det er ikke enhver overskridelse af et overslag, som du kan regne med at få igennem.
Det er derfor vigtigt i kommunikationen med kunden klart at tydeliggøre forudsætninger og forbehold for overslaget, dvs. være meget præcis om, hvad er med i overslaget, og hvad er ikke med.
Det er ligeledes vigtigt, at du kommunikerer med kunden løbende, gennem hele forløbet, og afstemmer forventninger, så kunden ved og forstår, når forudsætningerne ændrer sig, og hvorfor prisen på arbejdet derfor kommer til at afvige fra det overslag, du har givet.
Du skal også være opmærksom på, at der ikke findes bestemte procentsatser, f.eks. 10% eller 15%, som den endelige pris kan afvige i forhold til overslaget.
Serviceopgaver
Serviceopgaver er typisk opgaver, der strækker sig over en længere tidsperiode, f.eks. flerårige drifts- og vedligeholdelsesopgaver.
Her gælder de samme regler som for spjældopgaver, forudsat at serviceopgaverne ikke er baseret på et tilbud eller en kontrakt.