Tryk på videoen nedenfor og hør om de ændringer som skiftet fra menig medarbejder til leder betyder for både dine arbejdsopgaver og dine beføjelser.
Når du går fra at være menig medarbejder til at være leder kan du:
- Kan træffe beslutninger, der forpligter virksomheden, og som
- Virksomheden er forpligtet til at respektere.
Det, at du i kraft af din stilling, har bemyndigelse til at træffe beslutninger, som forpligter virksomheden, kaldes fuldmagt eller stillingsfuldmagt.
Det er naturligvis en forudsætning, at de beslutninger du træffer er lovlige, og ligger indenfor din fuldmagt.
Som leder har du typisk kompetence til at træffe beslutninger om den opgave/sag, som du er involveret i. Det betyder at du f.eks. kan disponere medarbejdere til opgaven, indkøbe materiale, leje materiel og lignende, som er nødvendigt for at udføre arbejdet.
Det er vigtigt, at du præcist ved, hvor grænserne for din kompetence går, dvs. hvilke beslutninger du kan træffe alene, og hvornår og hvem du evt. skal søge godkendelse.
Hvis du er, eller kommer i tvivl om hvad du kan beslutte på egen hånd, så spørg din nærmeste chef. Hellere spørg en gang for meget end en gang for lidt, og sørg for at få svaret på skrift, f.eks. i en e-mail, så du har dokumentation.
Som nyudnævnt leder er det også vigtigt, at du eller din virksomhed får kommunikeret at det nu er dig, der har lederkasketten på.
Kunder, samarbejdspartnere og andre aktører, som du har kontakt med i hverdagen, skal vide at du er leder, og har beføjelser til at træffe beslutninger, indgå aftaler, indkøbe materialer, mv. på din virksomheds vegne.