Servicelederuddannelsen er skræddersyet til serviceledere, overmontører og andre mellemledere i el- og installationsbranchen. Den er udviklet af mennesker med indgående kendskab til både branchen og servicelederens hverdag og udfordringer – og uddannelsen tager fat, der hvor serviceledelse bliver svært: Ude i virkeligheden.
Uddannelsen er en praktisk og branchespecifik uddannelse, hvor ledelse gøres og trænes i praksis.
Vi tager udgangspunkt i din hverdag og dine erfaringer, og vi kommer under forløbet rundt om de afgørende ledelseskompetencer, som gør dig som serviceleder i stand til at drive en effektiv og robust serviceafdeling fra opgaven sælges til den faktureres.
Hvem bør deltage?
Serviceledere, overmontører for servicesvende, arbejdsledere og personaleledere med mere end 1 års ledelsesansvar.
Form
På de 6 moduler kombineres konkret træningsbaseret undervisning, e-læring og erfaringsudveksling med fokus på aktiv involvering og praktisk læring.
Indholdet er tilrettelagt med vægt på variation i arbejdsformen og med afsæt i deltagernes egen dagligdag og behov. Formen er inspirerende og udfordrende med fokus på at træne ledelse i praksis - kombineret med konkrete oplæg om ledelsesmetoder, -teorier og -redskaber i en nærværende dialog, hvor din hverdag og dit udbytte er i centrum. Der indgår hjemmearbejde som en integreret del af uddannelsen.
På servicelederuddannelsen taler vi ikke kun om ledelse. Vi træner ledelse – sammen med udgangspunkt i cases fra virkeligheden. Vi insisterer på at engagere os i hinanden, og vi sætter en ære i at få det bedste ud af at samle mange dygtige folk i samme rum. Her får du ikke kun flere redskaber i ledelsesværktøjskassen – du får holdt et spejl op, som viser, hvordan andre ser og oplever dig som serviceleder. Ligeledes får du opbygget et stærkt netværk til andre serviceledere i branchen.
Uddannelsens indhold og struktur
Servicelederuddannelsen kombinerer det bedste af to verdener: E-læring og praktiske moduler, hvor deltagerne mødes fysisk. Dette skaber en fleksibel og nærværende uddannelse, hvor du får mulighed for at fylde ledelsesværktøjskassen i eget tempo – og træner at bruge den i praksis sammen med de øvrige serviceledere på uddannelsen.
Uddannelsen består af 6 moduler. Her arbejder vi med både dit personlige lederskab, ledelse af forretningen, distanceledelse, økonomi og jura samt personaleledelse i praksis.
Derudover består uddannelsen af 3 webinarer, som danner grundlag for den træningsbaserede undervisning på efterfølgende moduler.
Desuden får du ved den første individuelle sparringssamtale tilbagemelding på din personprofil MBTI II.
Forløbet
Modul 1: Dig som leder (fysisk fremmøde, 2 dage)
Individuel sparringssamtale 1
Modul 2: Ledelse af forretningen (fysisk fremmøde, 2 dage)
Modul 3: Regler og rammer (e-læring, 2 dage)
Modul 4: Personaleledelse i praksis (fysisk fremmøde, 2 dage)
Individuel sparringssamtale 2
Modul 5: Distanceledelse og ledelsesværksted (fysisk fremmøde, 2 dage)
Modul 6: Ledelsesværksted og slutstatus (fysisk fremmøde, 2 dage)
Man vil desuden blive indbudt til webinarer i løbet af uddannelsen, som vi anbefaler, at man deltager i.
Servicelederuddannelsen afholdes delvis sammen med entrepriselederuddannelsen, når det er en fordel for begge uddannelser. Hvis dette er tilfældet, vil indholdet på uddannelsen stadig være den samme, men i forskellige sammenhænge vil det pågældende hold på uddannelsen deles op i 2 læringsgrupper, herunder i henholdsvis serviceledere og entrepriseledere. Således sikres, at uddannelsen forbliver relevant og skræddersyet til både serviceledere og entrepriseledere.
Deltagerens udbytte
- Styrket bevidsthed om egne lederevner, personlighed og lederstil – herunder indsigt i personlige styrker og udfordringer (det personlige lederskab)
- Styrket indsigt i servicelederrollen og værdiskabende serviceledelse
- Styrket forståelse for forretningen, herunder økonomi, jura, strategi, salg og den gode kundeservice
- Stærkere kompetencer inden for planlægning, styring, feedback og prioritering af tid og ressourcer
- Styrket kommunikation og formidling – I både personale-, distance- og situationsafhængig ledelse
- Styrket kompetencer inden for konflikthåndtering, den svære samtale samt forebyggelse og håndtering af stress
- Styrket forståelse for arbejdsmarkedslovgivning, arbejdsmiljø og sikkerhed
- Opbyggelse af et stærkt ledernetværk til andre serviceledere i branchen
Varighed
Uddannelsen består af i alt 10 dages fysisk undervisning fordelt på 5 moduler af to dages varighed med overnatning derudover skal der påregnes to dage til
e-læringsmodulet, 3 x 2 timer til webinarerne samt tid til to individuelle sparringssamtaler.
De 6 fysiske moduler afvikles fra første dag kl. 09.00 til anden dag kl. 16.00.
Der indgår aftenarbejde på modulerne.
Tid og sted
Dato |
Kursussted |
|
---|---|---|
Modul 1 |
den 19. - 20. marts 2024 |
Comwell Middelfart |
Individuel sparringssamtale |
den 9. el. 10. april 2024 |
Online via Microsoft TEAMS |
Modul 2 |
den 23. - 24. april 2024 |
Comwell Klarskovgaard, Korsør |
Modul 3 |
maj 2024 |
E-læring |
Modul 4 |
den 11. - 12. juni 2024 |
TEKNIQ Arbejdsgiverne + Glostrup Park Hotel |
Individuel sparringssamtale |
den 25. el. 26. juni 2024 |
Online via Microsoft TEAMS |
Modul 5 |
den 14. - 15. august 2024 |
Scandic Odense |
Modul 6 |
den 18. - 19. september 2024 |
Comwell Kellers Park, Børkop |