Åben virksomhed er et undervisningsforløb, hvor virksomhederne bidrager til praksisnær undervisning i folkeskolen. Flere af TEKNIQ Arbejdsgivernes virksomheder deltager, og din virksomhed er også velkommen.
Åben virksomhed er et et unikt samarbejde, hvor virksomhederne bringer den virkelige verden ind i klasselokalet og gøre undervisningen anderledes og spændende. TEKNIQ Arbejdsgiverne deltager i projektet, der drives af DA.
På www.aabenvirksomhed.dk kan lærere finde undervisningsmateriale og få information om, hvordan de bruger Åben virksomhed.
Når lærerne har fundet det forløb, som passer til deres klasse og fag, finder de en af de lokale virksomhed, der er tilmeldt projektet.
Virksomheden accepterer invitationerne fra gang til gang. Man er derfor, som virksomhed, ikke bundet af mere end de forløb, man selv har accepteret.
Der er i alt 25 forløb, og fire af dem er meget relevante for TEKNIQ Arbejdsgivernes virksomheder:
- Metal og muligheder – et tilbud til 6. klasserne og virksomheder inden for metalindustrien.
- Elforbrug og energirigtige skoler – et tilbud til 7. – 9. klasserne og elinstallatører.
- Den klimavenlige skole - vand, varme og teknologi - et tilbud til 7. – 9. klasserne og vvs-installatører.
- Robotter, automatisering og effektiv produktion – et tilbud til 7. – 9. klasserne og virksomheder, der anvender robotter i produktionen.
Hvis du er blevet interesseret i, at din virksomhed kommer med på listen over virksomheder, der kan kontaktes af interesserede folkeskoler, så kontakt Uddannelser hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Undervisningsforløb - målrettet TEKNIQ Arbejdsgivernes virksomheder
I dette undervisningsforløb får virksomheden besøg af en 6. klasse.
Undervisningsforløbet er udviklet til natur og teknologi på 6. årgang i folkeskolen. Klassen har inden besøget arbejdet med de unikke egenskaber, der kendetegner metal og gør det til en værdifuld ressource. Blandt andet vil eleverne få indblik i, hvordan metalindustrien bruger modelleringer, og de vil blive bevidste om fordele og ulemper ved arbejdstegninger som modelleringer af virkelige produkter.
Målet med forløbet er, at eleverne lærer:
- Hvad metal er.
- Hvad metal kan bruges til.
- Hvordan man arbejder med metal.
- Hvordan en virksomhed inden for metalindustrien ser ud.
Besøget på skolen varer 2½ time. Hertil kommer ca. 1½ time til forberedelse - kommunikation med læreren, læsning af vejledningen til virksomheden og evt. praktisk forberedelse på virksomheden.
I dette undervisningsforløb er det virksomhedens opgave at besøge en skoleklasse, der har arbejdet med idéer til løsninger for at optimere skolens energiforbrug.
Undervisningsforløbet er udviklet til fysik/kemi, geografi og biologi på 7. årgang i folkeskolen. Her er fokus på, at bygninger generelt står for 40 % af klodens energiforbrug.
Skoleklassen arbejder med skolens tekniske elinstallationer, og giver, ud fra den aktuelle skole, nogle bud på løsninger, der kan spare energi. Klassen arbejder med forløbet over 6 uger.
Undervejs i forløbet får eleverne besøg af en repræsentant fra installationsbranchen, der vil gennemgå skolens elinstallationer og elforbrug sammen med dem. Herunder, hvordan der kan arbejdes med intelligente løsninger for at skabe et mere energioptimalt elforbrug. Dette skal virke som inspiration, vejledning og kvalitetssikring af de løsninger, skoleeleverne arbejder med.
Eleverne får indblik i, at elektrikere spiller en afgørende rolle ved byggeri og renovering af bygninger, når det kommer til indeklima og energioptimering.
Besøget på skolen varer 2 timer. Hertil kommer ca. 2 timer til forberedelse - kommunikation med skolelæreren, læsning af vejledningen der er udarbejdet til virksomheden.
I dette undervisningsforløb får virksomheden besøg af en 7. klasse.
Undervisningsforløbet er udviklet til fysik og kemi på 7. årgang i folkeskolen. Klassen har inden besøget arbejdet med, hvordan man bruger robotter og sensorer i industriel produktion, procesforståelse og organisering af industrielle produktionsprocesser.
Målet med forløbet er, at eleverne:
- Får viden om den teknologiske udvikling.
- Prøver at analysere produktionsprocesser og bryde en proces ned i enkelt-dele (procesforståelse).
- Får viden om robotter og sensorer.
- Prøver at kode i Scratch eller lignende.
- Designer deres egen produktionsproces.
- Besøger en lokal industrivirksomhed.
- Får viden om de roller og arbejdsopgaver, der findes i industrien.
Besøget på skolen varer 2½ time. Hertil kommer ca. 1½ time til forberedelse - kommunikation med læreren, læsning af vejledningen til virksomheden og evt. praktisk forberedelse på virksomheden.