Bedre adgang til data fra fjernaflæste målere kan sikre store gevinster.
Vigtige data går til spilde, når fjernaflæste målere til el, vand og varme følger forbruget i landets bygninger.
Ved at bruge disse data rigtigt kunne bygningsejere energieffektivisere langt bedre end i dag, og samtidig kunne der skabes nye forretningsmuligheder for dansk erhvervsliv. Det er et par af hovedkonklusionerne i rapporten ”Slip data fri” fra TEKNIQ Arbejdsgiverne og Kile Kommunikation.
Slip data fri
Ved at give bygningsejerne – og deres installatører – adgang til alle data fra målerne i realtid, kan man styrke kampen for et bedre klima, reducere energispild, forhindre bygningsskader samt effektivisere drift og service af bygninger. Hvis eksempelvis en boligs vandforbrug stiger voldsomt, når frosten slipper sit tag i Danmark, kan det være tegn på, at der er sket en frostsprængning på et vandrør, som står og løber. Og så kan bygningsejeren eller installatøren reagere hurtigt, før det udvikler sig til en alvorlig og dyr vandskade. Målerne ER opsat og betalt, og de sender allerede nu en konstant strøm af data, som vi bare udnytter alt for dårligt.
Rapporten peger på en række barrierer for bedre brug af de mange data. Det gælder bl.a.:
- At data kommer i mange forskellige formater – og ikke er standardiserede.
- At data er spredt på mange forskellige platforme.
- At det ikke er muligt at få data i realtid.
- At det er uklart, hvem der ejer data, så bygningsejere skal give adgang ved hver enkelt opgave – og dermed forhindrer mulighed for ”service før nedbrud”.
Rapporten peger på en række mulige løsninger på dataudfordringerne. Blandt andet bør måleropgaven samles hos én neutral operatør, og ejerskabet til data skal afklares. Derudover skal der stilles krav om, at forbrugerne skal have adgang til data fra deres fjernaflæste målere i realtid.