For at reducere mængden af affald, der forbrændes og øge mængden af affald, der genanvendes eller genbruges, er der fra 1. januar 2025 indført styrket og strømlinet tilsyn med virksomhedernes affaldshåndtering på tværs af landet.
Hvorfor styrket affaldstilsyn?
Alle virksomheder i Danmark har pligt til at sortere deres affald og sikre, at affald, der er egnet til genanvendelse eller genbrug, ikke bliver sendt til forbrænding.
For at reducere mængden af affard, der forbrændes og øge mængden af affald, der genanvendes eller genbruges, er der fra 1. januar 2025 indført styrket og strømlinet tilsyn med virksomhedernes affaldshåndtering på tværs af landet.
Det styrkede og strømlinede affaldstilsyn skal sikre:
- at alle virksomheder – både affaldsproducenter, indsamlingsvirksomheder og modtageanlæg – overholder regler om affaldshåndtering og -sortering,
- at affald egnet til materialenyttiggørelse ikke bliver sendt til forbrænding,
- at der er en reel høj materialenyttiggørelse
- at der er lige konkurrencevilkår på affaldsområdet
Hvad medfører et styrket affaldstilsyn?
Det styrkede affaldstilsyn indebærer blandt andet:
- flere affaldstilsyn ude hos virksomhederne – også hos virksomheder, der tidligere ikke fik et affaldstilsyn.
- at det er Miljøstyrelsen og ikke kommunerne, der udpeger de virksomheder, som skal underkastes et tilsyn.
- modtagekontrol på affaldsforbrændingsanlæg, hvor affaldslæs via stikprøvekontrol med hvert 20. læs bliver afvist, hvis de indeholder mere end en begrænset andel af affald egnet til materialenyttiggørelse.
Risikobaseret udvælgelse
De fleste affaldstilsyn bliver risikobaserede på baggrund af data fra det fælles affaldsdatasystem (ADS), data i CVR-registreret og/eller branchespecifikke data. Det betyder, at affaldstilsyn målrettes de virksomheder, hvor der er størst risiko for, at reglerne ikke bliver overholdt, og hvor miljørisikoen ved regelbrud er størst.
Virksomhederne bliver sammenlignet ved hjælp af en række indikatorer og rangeret, så virksomheder med høj risiko vil blive udvalgt ofte, mens virksomheder med lav risiko sjældnere vil blive udvalgt til tilsyn.
Der bliver dog også foretaget stikprøvekontrol og udført en række tematiserede tilsyn – det kan f.eks. være tilsyn med virksomheder i en bestemt branche, Miljøstyrelsen vælger at sætte fokus på.
Når vi fra 2025 anvender en risikobaseret model, er det bl.a., fordi vi får data af højere kvalitet i ADS. Vi øger nemlig kravene til de indberetninger, indsamlingsvirksomhederne hvert år leverer om det affald, de henter hos landets virksomheder.
To nye typer affaldstilsyn
Der findes to typer affaldstilsyn: administrative og fysiske. Det administrative affaldstilsyn med virksomheden står Miljøstyrelsen for, mens det fysiske affaldstilsyn kan blive ført af enten kommunen eller Miljøstyrelsen.
En virksomhed kan blive udtrukket alene til administrativt tilsyn – eller blive udpeget til fysisk affaldstilsyn på baggrund af det administrative.
Der vil dog også være virksomheder, der får fysiske affaldstilsyn uden forudgående administrative affaldstilsyn. Det kan f.eks. være virksomheder, der får affaldstilsyn i forbindelse med regelmæssige miljøtilsyn, eller som bliver udpeget i forbindelse med de tematiserede tilsyn.
Uanset tilsynstype er det som noget nyt Miljøstyrelsen, der udpeger virksomhederne. Det sikrer lige konkurrencevilkår på tværs af landet, hvilket var centralt i ’Strategi for Cirkulær Økonomi’ fra 2018, som det styrkede affaldstilsyn – sammen med klimaplanerne for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi fra hhv. 2020 og 2022 – er baseret på. Du kan finde de tre aftaler længere nede på siden.